Kuka Nordics nye salgssjef Joachim Lorentsson vil gjøre robotløsninger mer brukervennlige og enklere å få på lufta.
Kuka Nordics nye salgssjef Joachim Lorentsson vil gjøre robotløsninger mer brukervennlige og enklere å få på lufta.

Kuka vil spre kunnskap om automatisert produksjon

Vil at flere forstår mulighetene.

Lorentsson kommer fra stillingen som administrerende direktør hos AH Automation i Kungshamn, Sverige. Kuka Nordic har hovedkontor i Göteborg.

Les: Hver tiende "ansatt" hos Ekornes er en robot

Næringsmiddel og montasje

Den nye salgssjefen forteller at han har både fulgt, og bidratt til, utviklingen i bransjen fra ulike posisjoner gjennom 25 år. Lorentsson forteller at mange virksomheter utenfor verkstedindustrien vil kunne tjene på å investere i automatisert produksjon.

Salgssjefen mener at bransjer som næringsmiddel og montasjeintensiv produksjon har mye å vinne på å investere i robotløsninger. Lorentsson vil gjøre selskapets produkter mer tilgjengelige for kundene. Han peker på å øke brukervennligheten gjennom blant annet utvikling av brukergrensesnitt.

Les: Roboter revolusjonerer i potetbingen, pakker 40 000 000 kg årlig

Robotløsninger fra hylla

Lorentsson mener at et neste utviklingssteg er å tilby ferdige applikasjoner, «rett fra hyllen». De skal være så kundetilpassede helt fra starten av, at de enkelt kan installeres av kundens egne teknikere. De mer kompliserte løsningene kommer også i fremtiden til å bli bygget av systemintegratøren.

Les: Robotduo pakker hundepølser uten menneskelig assistanse