SNART 109 GRAM: Nye Vokswagen Passat BlueMotion slipper ut under 130 gr/km CO2. Om ikke lenge vil den samme bilen slippe ut 109 gr/km, ifølge fabrikken. (Bilde: VAG)
TO MODELLER: Stasjonsvognen til Passat BlueMotion har et CO2-utslipp på 129 gr/km. Sedanen slipper ut et gram mindre. (Bilde: VAG)

Krymper CO2-utslippet

  • Motor

Volkswagen Passat har vært en av landets mest populære biler helt siden lanseringen for tre år siden.

Nå åpner Volkswagen importøren Harald A. Møller AS for salg av neste generasjon av den CO2-gunstige lavutslippsutgaven BlueMotion.

2. generasjon Passat BlueMotion har de samme egenskapene som den ordinære Passat-modellen, men er i tillegg utstyrt med en rekke endringer som gjør den til et mer miljøgunstig alternativ, blant annet en helt ny start/stopp-teknologi.



110hk

Volkswagen Passat BlueMotion vil ha den nye 2.0 TDI 110 Hk motoren som er basert på Common rail-teknologi. Det betyr stillere og roligere gange, men også redusert forbruk og utslipp, samtidig som effekten øker. CO2-utslippet er bedret til 128 g/km for sedanversjonen og 129 g/km for stasjonsvognen. Forbruket ved blandet kjøring ligger på beskjedne 0,49 liter per mil for begge versjoner.



Flere endringer

Volkswagen Passat BlueMotion har en rekke endringer i forhold til standardversjonen som gjør den til en renere bil. BlueMotion-utgaven har fått tomgangsturtallet redusert, samtidig som 3., 4. og 5. gir har høyere utveksling. Bilen er også senket med 15 mm foran og 8 mm bak, og får på den måten redusert luftmotstanden.



Aerodynamikk

I tillegg kommer aerodynamiske elementer under bilen som også bidrar til å redusere luftmotstanden, og med det forbruket. Alle biler blir levert med dekk med redusert rullemotstand, og Volkswagens egen girskifteindikator hjelper deg til å foreta de mest økonomiske girvalgene til enhver tid.



Bedre motorstyring

Bedre motorstyring, mer effektiv lading av batterier samt start/stopp-teknologi er nye elementer som introduseres i andre generasjon Passat BlueMotion. Mer effektiv lading av batteriet betyr at bilen sørger for å overføre mer kraft til batteriet via dynamoen når den triller, slik at batteriet lades hurtigere. Dermed overføres mindre kraft til batteriet ved akselerasjon, som igjen gjør at forbruk og utslipp senkes ytterligere.



Start/stopp-teknologi

Start/stopp-teknologien fungerer ved at motoren stopper dersom bilen settes i fri og clutchen slippes, for eksempel ved rødt lys. Så snart clutchen tråkkes inn igjen, starter motoren – helt uten forsinkelse av noe slag.