NYHETER

Kruse Smith bygger Sandsfjordbrua

Kruse Smith skal bygge den 580 meter lange Sandsfjordbrua i Rogaland. Kontrakten til en verdi av 236 millioner korner ble signert 24. juni.

Kruse Smith skal bygge denne brua som erstatter fergesambandet Sand-Ropeid fra høsten 2015. (Ill. Statens vegvesen)
Kruse Smith skal bygge denne brua som erstatter fergesambandet Sand-Ropeid fra høsten 2015. (Ill. Statens vegvesen)
Redaksjonen Våre Veger
24. juni 2013 - 15:17

Sandsfjordbrua er en fritt-frambyggbru med et hovedspenn på 290 meter, bare 11 meter kortere enn verdens lengste spenn av denne typen.

Kruse Smith var den eneste norske entreprenøren som ga pris på denne jobben. Firmaet lå bare tre millioner lavere enn Bilfinger Construction GmbH ved anbudsåpningen, men kontrollen av anbudene førte ikke til forandringer i rekkefølgen.

Representantene fra Kruse Smith gleder seg til oppgaven med å bygge bru i svært bratt og ulendt terreng.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

- På anbudsbefaringen fikk vi en god innføring i prosjektet og ikke minst sett området der brua skal bygges, sa Jakob Oddvar Byberg, som er avdelingsleder i Kruse Smith.

Samme entreprenør har tidligere fått kontrakten på tilstøtende veger til Sandsfjordbrua. Dette er en jobb til over 200 millioner kroner.

Brua bygges i Suldal kommune i Ryfylke. Den skal erstatte fergesambandet Sand-Ropeid på fylkesveg 46. Brua får fire spenn. Øst for hovedspennet blir det et 102 meter langt sidespenn. På vestsiden blir det to spenn, et på 155 meter og på 33 meter. Alle fundamentene skal stå på land.

Innen 1. oktober 2015 skal den faste forbindelsen over Sandsfjorden være ferdig.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.