NYHETER

Kritisk til pengebruken på Atlanterhavsvegen

Samferdselsminister Ketil-Solvik Olsen må svare på kritiske spørsmål til Nasjonale turistvegers pengebruk på Atlanterhavsvegen.

Det nye turistanlegget på Atlanterhavsvegen fikk en tøff start, med store problemer både for parkering, softiskunder og dobesøkende. Dette bildet er tatt på en rolig dag i høst.  (Foto: Kjell Herskedal).
Det nye turistanlegget på Atlanterhavsvegen fikk en tøff start, med store problemer både for parkering, softiskunder og dobesøkende. Dette bildet er tatt på en rolig dag i høst.  (Foto: Kjell Herskedal).
Kjell Herskedal
5. mars 2015 - 13:15

Nasjonale turistveger har fått store og uventede elstrakostnader til sikring av gangvegen som er bygd på Eldhusøya på Atlanterhavsvegen og til framføring av stabil strømforsyning på turistanlegget den samme øya. Dette ble nylig omtalt i Våre Vegers nettutgave.

Stortingsrepresentant Jenny Klinge er kritisk til pengebeuken og leverte et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

 

Stoppested til 50 mill kroner

-Er samferdselsministeren fornøyd med kvalitetssikringen av Nasjonale turistveger, spurte Klinge. Hun viser til at det er brukt 50 millioner kroner på å bygge et stoppested på Atlanterhavsvegen som har noen svært svake sider. En sju år gammel jente ble skadd da hun satte ene foten fast i gangstien. Nå er det bestilt et korrigeringsarbeid til 400.000 kroner for å sikre gangvegen ytterligere.

Det er også omdiskutert lokalt om Nasjonale turistveger med dette prosjektet har tatt behørig hensyn til et sårbart kystmiljø. 

I tillegg viser det seg i ettertid at strømforsyningen ikke er god nok. Det må legges kabler under brua over til naboøya for å rette på dette. Regningen må Nasjonale turistveger ta.

 

-Ei utfordring å vera nyskapande

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen viser til at Statens vegvesen, i samarbeid med Averøy kommune, gjennomførte et grundig planprosess i forkant av Nasjonale turistvegers prosjekt på Eldhusøya.

-Å vera nyskapande betyr også at ein stadig prøver ut nye materialar og løysingar, ei utfordring som kan bety at ein enkelte stader må retta opp enkelte detaljar når ein ser resultatet og får teke løysingane i bruk. Dette gjeld stien der ein i innspurten av arbeidet oppdaga at avstanden mellom gangbana og rekkverket dessverre blei for stor enkelte stader, noko som blir utbetra til sommaren 2015. Her er gangbana laga i rister av kompositt, eit materiale som blir brukt offshore på grunn av at det tåler røffe påkjenningar av vêr og vind, står det i svaret fra Solvik-Olsen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

Han viser til at turistanlegget på Eldhusøya er blitt svært populært, og at erfaringene fra 2014-sommeren viser at det er nødvendig å forsterke strømforsyningen for å sikre nødvendig kapasitet for driften av sørvisbygget.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.