Drift og vedlikehold

Kristiansand kan spare 10 millioner på mild vinter

Men vinteren er ikke over- og i alle fall ikke budsjettåret, påpeker kommunen.

Hittil har det ikke vært like vinterlig i gatene i Kristiansand, som på dette bildet fra februar 2018. Det sparer kommunen for utgifter til vintervedlikehold. Men vinteren er ikke over.
Hittil har det ikke vært like vinterlig i gatene i Kristiansand, som på dette bildet fra februar 2018. Det sparer kommunen for utgifter til vintervedlikehold. Men vinteren er ikke over. Foto: Tor Erik Schrøder/NTB Scanpix
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
30. jan. 2020 - 11:58

I fjor brukte Kristiansand kommune 34  millioner på brøyting, salting, strøing og feiing av strøsand. Inkludert i brøytekostnadene er bortkjøring av snø og oppsynet med snøen som dumpes i elva Otra. I år kan imidlertid den milde vinteren, uten snø, spare kommunen for flere millioner kroner i vintervedlikehold av gater og veier, skriver Fædrelandsvennen.

– Vi har et gjennomsnittlig forbruk til vinterdriften på i overkant av 30 millioner kroner.  Kontraktene er stort sett utkallingskontrakter, og 10,5-11 millioner av utgiftene er faste utgifter til beredskap. Mens de variable kostnadene, som er avhengig av hvor ofte og hvor store mannskaper vi kaller ut, ligger på mellom 15-20 millioner. Så det sier seg selv at hvis det ikke snør så blir det mindre utgifter, sier produksjonssjef i ingeniørvesenet i Kristiansand kommune, Glen Allan Eikeland i Kristiansand kommune til Veier24.

En mann er antatt omkommet i skredet sør for Levanger. Han var ansatt i ingeniørselskapet Niras og jobbet med geoteknisk rådgivning for Bane Nor.
Kommentar

Nesten umulig å være fagpersonen som setter ned foten

For tidlig å konkludere

Han anslår at besparelsen i vinter kan komme på om lag ti millioner kroner, men påpeker at det er for tidlig både på vinteren - og i alle fall i budsjettåret - til å konkludere med at besparelsene slår til.

– Hvis værforholdene snur, slik at vi må sende alle brøytemannskaper ut, så går det 100.000 kroner i timen, eller en million kroner per døgn, og da ser det jo fort annerledes ut, sier Eikeland.

Eikeland forteller at omlag 30 prosent av enhetene som brukes i vinterdriften er eid av kommunen selv, mens 70 prosent leies inn av private entreprenører. Så det kommunen opplever som sparing, vil de private kontraktørene merke i form av tapte inntekter.

Den milde vinteren har imidlertid også ført til at anleggssesongen er blitt forlenget, og Eikeland sier at mange av brøytekontraktørene også driver i anleggsbransjen, og trolig har kunnet kompensere med økte inntekter herfra.

Ved hjelp av nye måkemaskiner, smartere trafikk og digital overvåkning håper Bane Nor på å unngå dager med innstilling av alle tog i vinter.
Les også:

Disse skal hjelpe Bane Nor å unngå togkaos i vinter

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.