Konsernsjef Terje Venold i Veidekke friskmelder bygge- og anleggsnæringen, men foreskriver ytterligere et års rekonvalesenstid med overkapasitet i markedet og press på marginene.
– Vårt første mål nå er å få omsetningen tilbake til 20 milliarder kroner, et resultat på en milliard og en margin på fem prosent.
Venold varsler også at han ikke vil være med på hard priskonkurranse for å få de store og langvarige prosjektene.
– Vi er ekstremt opptatt av å ta de riktige jobbene for de riktige kundene. Vi vil ikke påta oss de store tunge jobbene til pressete priser som binder oss for lang tid.
– Det kan høres ut som om Veidekke ikke vil konkurrere om store offentlige prosjekter?
– I fjor tok vi mange offentlige kontrakter, spesielt på samferdselssektoren. I år tar vi flere kontrakter for private aktører. Det er et veldig prispress i dag, spesielt for samferdsel. For oss er det viktig ikke å binde oss nå når markedet snur. I de siste 12 månedene har vi ikke vunnet en eneste av de store kontraktene, vi skal ha våre definerte marginer, svarer Venold.
Oppkjøp
I disse dager sluttforhandler Veidekke avtalen om å overta entreprenøren M. Kristiseter i Møre og Romsdal. Det er en bedrift med 80 ansatte som omsatte for 200 millioner i fjor. Det er en del av selskapets strategi, men konsernledelsen er overrasket over at finanskrisen har ført til at flere selskaper kommer for salg.
– Ja, jeg hadde ventet å se flere oppkjøpskandidater, men nå ser vi de kommer. I de siste 25 årene har vi i snitt kjøpt tre bedrifter hvert år. Det er en del av vår utviklingsprofil og vil fortsette det arbeidet.
Bedre enn TEK
Som mange av konkurrentene har også Veidekke bygget flere bygg der energibruken ligger langt under kravene i teknisk forskrift. Nå sier Venold at tiden er forbi da dette kun er enkeltbygg.
– Vårt mål er å levere bygg som er vesentlig bedre enn kravene i TEK. Vi tror kunnskapen om energieffektive bygg blir et konkurransefortrinn i fremtiden.
Venold sier selskapet til nå har brukt mye ressurser på spre kompetanse og å få den inn under huden på alle ansatte.
– Vi venter større fokus på dette fra kundene, og da er det viktig for oss å klare dette uten vesentlige merkostnader for kundene.