STRENG: Stortingsrepresentant Øyvind Halleraker (H) vil ha ny høring om U-864, men nå om Kystverkets rolle. (Bilde: Høyre/Tomas Moss)
KRITIKK: Stortingsrepresentant Øyvind Halleraker fra Høyre stoler på Dovre/TØI-rapporten der Kystverket får knallhard kritikk. (Bilde: Høyre/tomas@icu.no)
PRESSET: Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen leste KS2-rapporten i jula og jobber nå med å finne ut hvordan sak lskal legges fram for Stortinget. (Bilde: Ap/Bernt Sønvisen)
RUSTER: De ca. 67 tonn kvikksølv som befinner seg om bord i U-864 ligger i slike beholdere. Tidens tann tærer dem i stykker. (Bilde: Trond Sande, Geoconsult)
BRAKK:Den tyske ubåten U-864 ble torpedert utenfor Fedje. Den ligger på bunnen i to deler.

Krever høring om Kystverket-jobb

  • nettarkiv

Dovre-rapportens kritikk

  • Kontrakten med Mammoet Salvage er for dårlig
  • Kostnadsoverslagene for lave
  • Statens prosjektmodell er ikke fulgt
  • Kystverkets prosjektorganisasjon er for dårlig

Bakgrunn:

  • Regjeringen har bestemt seg for å heve vraket for å minske faren for lekkasje og forurensing fra lasten på 67 tonn kvikksølv som var om bord.
  • Kystverket har brukt egen ekspertise samt Det Norske Veritas i vurderingen av hva som skal gjøres med kvikksølvfaren.
  • Begge instanser samt SFT har konkludert med at det beste er å la ubåten og lasten ligge urørt og kapsle alt inn og dekke over. Men folk og følelser spiller inn. Heving av vraket er derfor bestemt og utredet. Dette arbeidet kritiseres i Dovre-rapporten.

U-864:

  • Tysk ubåt senket av den britiske ubåten HMS "Venturer", 9. februar 1945. Alle om bord omkom.
  • U-864 var på vei fra Tyskland via Norge til Japan med personell med teknisk spesialkompetanse og krigsmateriell, blant annet var det omkring 65 tonn metallisk (flytende) kvikksølv om bord, lagret på stålflasker.
  • Vraket av U-864 ble funnet av Sjøforsvaret i mars 2003. Vraket ligger på ca. 150 meters dyp, ca. 2 km vest for Fedje i Hordaland.
  • Vraket er delt i to, og for- og akterpartiet synes å være relativt intakte. Vraket ligger ustabilt til på havbunnen.

Les mer på tu.no – søk: U-864

Han vil ha en åpen høring i Stortinget. Kystverket stiller opp om det blir.

– Kan være greit

I en rapport fra Dover Group og Transportøkonomisk institutt (TØI) får Kystverket ramsalt kritikk for kontrakten de har inngått med Mammoet Salvage for heving av ubåten.

– Det kan være greit å få en høring. Det har vært sagt og ment så mye om denne saken at en høring kan være en greit måte å få fram alle aspekter, sier beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket til Teknisk Ukeblad.

Drepende kritikk

Regjeringen fikk før jul en kvalitetssikringsrapport, en KS2-rapport, fra Dovre Group og TØI. En slik rapport er krevet før framleggelse for Stortinget. Den sterke kritikken av Kystverkets arbeid kom overraskende. KS2-rapporten konkluderer med at arbeidet bør stanses og begynne på nytt.

I forrige uke stilte Halleraker derfor spørsmål til fiskeri- og kystministeren Lisbeth Berg-Hansen hva departementet vil gjøre etter den massive kritikken.

Ministeren svarte at departementet kommer tilbake til Stortinget med saken, men ville ikke spesifiserer når og i hvilken form. Halleraker var svært lite fornøyd med svaret.

Sitter med svarteper

Kystverket har inngått en kontrakt med Mammoet Salvage om heving av ubåten for ca. 1 milliarder kroner. Dovre Group skriver i sin KS2-rapport at Mammoet-selskapet ikke har god nok kompetanse eller størrelse til å utføre jobben.

Kystverket får også kritikk for å ha undertegnet en kontrakt som medfører stor usikkerhet om pris og at de blir sittende igjen med både ansvar og risiko. Lisbeth Berg-Hansen gikk ikke inn på den konkrete kritikken.

100 % dyrere?

– Jeg savner en innrømmelse av at kritikken i KS2-rapporten er rettet mot Kystverkets rolle, blant annet av at kontrakten er i disfavør av oppdragsgiver. Det skaper usikkerhet om Kystverket har gjort en god nok jobb. Det er ikke minst usikkerhet på om hevingen kan koste opp til 2,2 milliarder kroner, det er 100 prosent mer enn Kystverket har regnet med, sa Halleraker på Stortinget.

Overfor Teknisk Ukeblad utdyper han:

– Dette er en stor sak med store usikkerhetsmarginer. Vi får se hva departementet legger fram, men svaret fra statsråden var såpass lite tilfredsstillende, at det må en bred høring til. Vi har hatt to høringer i saken tidligere og det førte blant annet til at regjeringen snudde og gikk inn for heving, sier Halleraker.

Motsvar

Han er skeptisk til Kystverket som ivret for tildekking, men som ble pålagt å utrede heving også, mot sin vilje. Kystverket mente at tildekking er det beste miljømessige tiltak for å hindre at 67 tonn kvikksølv spres når beholderne ruster.

Kystverket har varslet at det vil imøtegå store deler av kritikken i KS2-rapporten og sende det til departementet før saken legges fram for Stortinget.

Departementet kan foreløpig ikke si noe om når saken blir lagt fram.