KLIMA

Krever avgiftsreduksjon på gassbiler

GASSBIL: Lyse Gass mener regjeringen bør gi avgiftslette på biler som bruker naturgass som drivstoff.
GASSBIL: Lyse Gass mener regjeringen bør gi avgiftslette på biler som bruker naturgass som drivstoff. Bilde: Lyse
Ole K. Helgesen, Truls Tunmo
2. feb. 2007 - 07:43

Sammenlignet med diesel og bensinbiler reduseres NO x og svovelutslippene med hele 90 prosent når biler bruker naturgass som drivstoffkilde.

Dessuten blir CO 2-utslippene 20 prosent lavere med naturgass i forhold til bensindrevne biler, ifølge Lyse.

Se til Sverige

– Myndighetene bør innføre en lavere engangsavgift på gassdrevne biler enn på biler som går på bensin og diesel. I Sverige er det dessuten en gunstigere beskatning av firmabiler som går på naturgass enn på andre biler, sier teknisk sjef i Lyse Gass, Rune Jelsa.

Han mener det vil være helt feil å ikke redusere engangsavgiften på biler med betydelig mindre utslipp enn bensin- og dieselbiler.

– Det skaper feil signaler dersom ikke gassdrevne biler får avgiftsreduksjon, sier Jelsa.



Flere bilmerker

Han nevner en rekke, vanlige bilmodeller som i dag kan leveres ferdig fra fabrikk for å kjøres på gass.

– Blant andre produseres Volvo V70 2,3 og Mercedes E200 som gassmodeller. Også Opel Safira, Opel Combo, Volkswagen Caravelle og Touran er blant bilmerkene som leveres originalt som gassbiler fra fabrikk, sier Jelsa.

Hva med bileiere som ønsker å modifisere bilene sine til å kunne bruke gass?

– Disse bør få dekket regningen for ombyggingen av myndighetene dersom bilene oppnår tilstrekkelig optimalisering i forhold til reduksjonskravene. Naturgass er det reneste fossile brenselet som finnes, og teknologien for å bruke naturgass som drivstoffkilde er her, sier Jelsa.



Myndighetene usikre

Statssekretær Geir Axelsen (Ap) i finansdepartementet vil ikke love at det blir lettelser i engangsavgiften for naturgassbiler. – Jeg kan ikke gi noe løfte her og nå om det skal gis lettelser engangsavgiften for disse kjøretøyene. Dette spørsmålet får vi komme tilbake til i forbindelse med de årlige budsjettfremleggelsene.

– Om propan og naturgass kan karakteriseres som miljødrivstoff i en slik sammenheng, kan diskuteres. Disse gassene kan ikke uten videre likestilles med biodrivstoff, hvor miljøpoenget er at utslippet av CO 2 inngår i et kretsløp, skriver Axelsen i en e-post til Teknisk Ukeblad. Han understreker at det i dag ikke pålegges drivstoffavgift på naturgass. Dette er en avgiftsfordel som har stor betydning for introduksjon av denne teknologien for markedet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Statssekretæren er heller ikke avvisende til at myndighetene kan støtte ombygging. – Om det bør innføres støtteordninger til ombygging av biler til å kunne gå på for eksempel naturgass eller biodrivstoff, er et spørsmål regjeringen må komme tilbake til i fremtidige budsjetter.



EUs målsetting

Målsettingen innen EU er at 10 prosent av bensin som drivstoff skal erstattes av naturgass innen 2020. En rapport fra EU sier at naturgass er det eneste alternative drivstoffet som har et markedspotensial på godt over 5 prosent. På grunn av EU-målsettingen ser flere billeverandører det som svært interessant å kunne levere biler som er bygd for bruk av naturgass, ifølge Lyse.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.