Saken skal behandles endelig på et ekstraordinært fylkesting tirsdag 14. februar, heter det i en presemelding.
– Tunnelsystemet på Tromsøya er hovedpulsåren i Nord-Norges største by, og vi er avhengige av at det fungerer godt, sier fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap). Vi er glade for at et samlet fylkesråd er enig i at denne oppgraderingen må prioriteres til tross for kostnadsøkningen.
![Forsvarets Musikkorps Vestlandet i sving da dronning Sonja (i bakgrunnen) skulle på den offisielle åpningen av bybanen i Bergen på Festplassen i 2010.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840032/NTB_g-NCOvyIhXE.jpg)
Budsjettet til Forsvarets musikk bidrar til at Norge når Nato-mål
Les også: Laveste tilbud på Tromsøtunnelene: 741 mill
Ihht Tunnelsikkerhetsforskriften
Tromsøtunellene tilfredsstiller ikke i dag nasjonale sikkerhetskrav. Det er derfor laget en tiltakspakke for å oppgradere tunnelene.
Oppgradering av Tromsøtunnelene settes i gang 6. mars 2023, og i første fase stenges Breivika-, Hansjordnes- og Mellomtunnelen.
Kraftig prisvekst
De økte kostnadene på oppgraderingsprosjektet skyldes globale prisutviklingsforhold som ikke forventes å være forbigående.
Kostnadsøkningen er i hovedsak knyttet til elektro og særlig elektrokomponenter. I tillegg har det vært en stor prisøkning på innsatsfaktorer som sprengstoff, stål, betong og oljerelaterte produkter.
– Vi opplever nå en kraftig prisøkning, ikke bare innenfor bygg og anlegg, men på de fleste områder i samfunnet, fortsetter fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap). Fylkesrådet er bekymret for kostnadsøkningene i samfunnet, herunder konsekvenser for investeringstakten i vår region.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: AI og autonomi forbedrer drift av industrielle anlegg](https://images.gfx.no/1000x333/2796/2796199/AdobeStock_310134003.jpg)
![Flom etter uværet Hans. Vi må forberede oss på mer flom, ifølge Cicero.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838010/DSC07221-Edit.jpg)
Det er fristende å kalle klimamålene latterlige