Rammen til prosjektet Tromsøtunnelene økes dermed fra 745 millioner til 1045 millioner kroner. Dette ble vedtatt i det ekstraordinære fylkestinget i Troms og Finnmark 14. februar 2023. Fylkesrådet skal innarbeide endringen i budsjettoppfølging 2023 og arbeidet med økonomiplan 2024 – 2027 for Troms.

– Tromsøstunnelene er en sentral transportåre i Tromsø, og tilfredsstiller ikke i dag nasjonale sikkerhetskrav, forklarer fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap). Fylkeskommunen skal derfor rehabilitere tunnelsystemet ihht den nasjonale Tunnelsikkerhetsforskriften for fylkesveg.
Trygge tunneler og bedre framkommelighet
Tiltakene som inngår i oppgraderingen er blant annet etablering av et nytt sikkerhets- og overvåkingssystem med direkte oppkobling til Vegtrafikksentralen (VTS), installasjon av ny belysning og sikkerhetsutrustning og utskifting av samtlige kabler og elektroteknisk utstyr. Fem nye tekniske bygg skal etableres, mens tre eksisterende bygg utvides.
Mellomtunnelen skal utvides fra to til fire kjørefelt. Det vil også bli lagt ny asfalt gjennom tunnelene.
Les også: Laveste tilbud på Tromsøtunnelene: 741 mill
Skyldes kraftig prisøkning
De økte kostnadene på oppgraderingsprosjektet skyldes globale prisutviklingsforhold. Kostnadsøkningen er i hovedsak knyttet til elektro og særlig elektrokomponenter. I tillegg har det vært en stor prisøkning på innsatsfaktorer som sprengstoff, stål, betong og oljerelaterte produkter.
Oppgradering av Tromsøtunnelene settes i gang som planlagt mandag 6. mars 2023, og i første fase stenges Breivika-, Hansjordnes- og Mellomtunnelen.