NYHETER

Kortere veg over Namsen

De kalles verdens minste bomring, de fire bomstasjonene som omgir Namsos. Men det er ikke småtterier Vegvesenet utretter med pengene som kreves inn. I november ble en ny, etterlengtet forbindelse over Namsen ferdigstilt ved hjelp av et betydelig bidrag fra bomringen.

Anders Haakonsen
21. nov. 2005 - 17:15
Vis mer

En følge av bruåpningen er at Nord-Trøndelags mest belastete veg har fått avlastning. Riksveg 769 øst for Namsos sentrum hadde en ÅDT på ca. 14 000 før Namsosbrua ble tatt i bruk 4. november. I følge Vegvesenets beregninger kommer minst 6 000 av disse til å bruke den nye brua.

Den nye forbindelsen går mellom Spillum og Namdalsvegen. Den krysser Namsen på den den 360 meter lange Namsosbrua. I tilknytning til brua er det anlagt 1 780 meter ny riksveg. Prosjektet omfatter også oppgradering av 980 meter kommunal veg og anlegg av 2 850 meter gang/sykkelveg.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim



Ikke ferdig før i 2008

Den oppgraderte vegen er en midlertidig forbindelse mellom rv 769 og rv 17 over industriområdet på Spillumstranda sør for brua. Løsningen er valgt på grunn av uklarhet om hvor den permanente vegen skal gå. Flere vedtak er gjort om trasévalget, det siste i bystyret i Namsos så sent som 29. september i år. Vegvesenet har grunn til å regne med at traséen nå er endelig valgt, men den permanent vegen på sørsiden av Namsen kan uansett ikke bli ferdig før i 2008.

Namsosbrua ligger nærmere sjøen enn Høyknes bru, som fører rv 17 over Namsen. Før 4. november var dette den eneste kjørebrua over elva i mils omkrets. Når den permanente vegen er ferdig, blir den nye vegforbindelsen mellom Namsos sentrum og riksveg 17 sør for byen halvannen kilometer kortere enn den var før brua ble åpnet. For mange av bedriftene som holder til på Spillumstranda blir innkortingen større.



Mindre trafikkbelastning

Trafikkbelastningen for beboerne langs riksveg 17 og 769 har også blitt merkbart redusert etter 4. november. Randbebyggelsen står tett langs disse vegene. Langs den nye vegen står det ingen hus nord for Namsen, og det vil det heller ikke gjøre på sørsiden når den permanente vegen blir ferdig.

Anleggsstart fant sted høsten 2003. Siden den gangen er det investert 126 millioner kroner på parsellen Namdalsvegen-Spillum. Når den prosjektet blir helt ferdig i 2008, vil investeringene ha kommet opp i ca. 190 millioner kroner.

Brødrene Brøndbo fra Namsos har hatt hovedentreprisen på vegarbeidet. Namsosbrua er bygd av Mesta.



400 millioner

Hele Namdalsprosjektet er kostnadsberegnet til 400 millioner kroner etter dagens kroneverdi. Innkrevingen av bompenger begynte i 2003. Den gangen var det bare tre bomstasjoner. Den fjerde ble satt i drift da Namsosbrua ble åpnet. Alle er ubemannet, Innkreving skjer fra kl. 6 til kl. 18 mandag til fredag, for øvrig passerer man gratis. Etter planen skal innkrevingen pågå i 14 år. I løpet av denne perioden skal verdens minste bomring ha innbragt nesten halvparten av de 400 millionene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.