BYGG

Kortere og raskere mellom Oslo - Bergen

Knut Strøm
25. aug. 2008 - 07:03

Store flaske\halser på den viktige Europaveien mellom Oslo og Bergen forsvinner snart.

På årsbasis går det hver dag 1700 kjøretøyer på veien der hele 25 til 30 prosent av trafikken er tungtrafikk.

Plass til midtstripe

Den nye strekningen har full veibredde og ingen knappe svinger. Strekningen som nå blir borte fra E16 har flere partier der det er vanskelig når to store kjøretøyer møtes.

– Det er få veier med så stor andel tunge kjøretøy og sjåfører av tunge kjøretøy blir nok spesielt glad når den nye veien åpnes, sier byggeleder Sveinung Brude i Statens vegvesen.

Nå arbeider han med innspurten på veianlegget slik at samferdselsminister Liv Signe Navarsete kan komme og åpne veien onsdag 3. september.

Les også:

Trafikkøkning

Etter åpningen av Lærdalstunnelen i 2000, har det vært en sterk trafikkøkning på E16 gjennom Lærdal.

Parsellen av veien mellom Seltun og Voldum som sto ferdig i 2004, fjernet de verste flaskehalsene gjennom dalen. Senere ble Borgundtunnelen åpnet som også kortet inn veien og fjernet flaskehalsen i Nesbergi.

Når strekningen mellom Voldum og Borlaug nå åpnes vil enda en del av E16 gjennom Lærdal ha fått stamveistandard og være mer trafikksikker. Totalt er veien i Lærdal kortet inn med hele 7,2 km med den nye strekningen.

Se stor versjon av kart som viser den nye strekningen.

Les også: Vegdirektoratet oppretter elitegruppe

I tunnel

Store deler av den gamle veistrekningen mellom Voldum og Borlaug er smal og har dårlig bæreevne.

Veien går gjennom bygdesenteret Borgund (tidligere Steinklepp), og ligger flere steder tett inn på bebyggelsen i området.

Den nye veistrekningen ligger på andre siden av dalen og går rett gjennom Tufteåsen i tunnel ut til Borgund.

Over bruer

På strekningen er det bygget tre bruer; Bergsbrui, Eråksbrui og Nygårsbrui.

– Bergsbrui er den lengste på 144 meter og er fundamentert på friksjonspæler i løsmasse fordi det er langt ned til fjellet, sier Brude.

Veidekke Entreprenør har hatt ansvaret for byggingen av de tre buene, mens Mika har hatt vei- og tunnelbyggingen. NTE Elektro har hatt kontraktene på elektroarbeidet i tunnelen. De fikk et problem med at viftene som var bestilt til tunnelen ikke holdt mål og måtte byttes ut.

Les også: Fylkene frykter mer veiforfall

Nye lys

– Selve tunnelarbeidet er gått greit uten alvorlige uhell. Vi møtt de fjellforholdene vi stort sett ventet. Noe mer vanninntrenging gjorde at det ble litt mer vann- og frostsikring enn planlagt, men det var ikke noe dramatisk, sier Brude.

I henhold til nye regler har tunnelen fått evakueringslys for hver 62. meter. Dette er lys som blir aktivert når tunnelen blir stengt og skal gjøre det lettere å evakuere tunnelen.

Nye bestemmelser gjør at det er montert brannslokkingsapparat og nødtelefon for hver 125 meter. Tidligere var avstanden 250 meter.

På budsjett

På strekningen har Statens vegvesen bygget fire rasvoller, en rasteplass og en stopp- og hvileplass for tunge kjøretøy. Veistrekningen koster 260 millioner kroner og lander på budsjett, ifølge byggeleder Sveinung Brude.

Han er også glad for at veiprosjektet er gjennomført uten alvorlige arbeidsulykker.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.