(Bilde: Hyundai)
(Bilde: Hyundai)
(Bilde: Hyundai)

Koreanere flyr høyt med skip

Hyundai Heavy Industries har satset stort innen offshore siden slutten av 1970-tallet.

Men de benytter oppsiktsvekkende få norske leverandører. Kun tre prosent av leveransene kommer fra norske aktører.



– Altfor få oppdrag

Regiondirektør i Intsok, Håkon Skretting, mener det er viktig å få flere norske leverandører inn på offshoredelen ved dette verftet.

– På global basis står norske leverandører for 9 prosent av oppdragene. Så vi har en del å snakke om. I dag er det altfor lite oppdrag til de norske, sier han.



Ledende innen FPSO

Ifølge Skretting er Hyundai Heavy Industries trolig verdensledende innen flytende produksjonsskip, FPSO.

– De kjører jo mange ulike prosjekter på en gang. Hvem andre klarer dét? For tiden bygger HHI to FPSO-er og fire rigger. Verftet er spesielt rustet og strukturert til å lage store flytende produksjonsskip. Derfor lykkes de godt med dette. Men de sliter med å tjene penger på riggene, sier Skretting.

Kristin

Siden 1976 har HHI fullført mer enn 150 prosjekter, inkludert 100 EPCI-kontrakter (prosjektering, innkjøp, sammenstilling og installasjon) for olje- og gassindustrien.

Blant annet har mange av boreriggene og produksjonsplattformene på Kristin-feltet fått skroget bygget her.