AVSLØRER UNDERSIKRING: Prosjektlederen for E18 i Nordre Vestfold tar bladet fra munnen i et brev til samferdselsministeren. (Bilde: Statens vegvesen)

- Kontrollrutinene må bedres

  • Bygg

Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) er ikke overrasket over det som kommer frem i Hanekleiv-rapporten.

- Dette understøtter bekymringsmeldinger vi har fått i vårt miljø, sier administrerende direktør i RIF, Siri Legernes.

Geologer hele veien

Legernes sier at RIF er bekymret for at faglig kompetanse, og da spesielt innen geologi, ikke blir benyttet i tilstrekkelig grad ved tunnelbygging.

- Norge er i verdensklasse på tunnelbygging, men metoden forutsetter at det gjøres med spesialkompetanse på stuff. Vi mener at spesialistene må være tilstede på stuff hele tiden i byggeprosessen, sier Legernes.

Stuff er et faguttrykk som beskriver det punktet innerst i tunnellen som boremaskinene har kommet frem til.

Ekstern granskning

RIF er fornøyd med at rapporten skal gjennomgås nå, men synes det blir feil at Statens Vegvesen skal gjøre dette alene.

- Vi vil at det skal være en ekstern granskning, hvor RIF og entreprenørene blir sterkt involvert. Her må det spesielt sees på fremtidige rutiner, så disse blir best mulig over tid, sier Legernes.

Og det er ett punkt som er spesielt viktig for RIF:

- Vi må primært ha fokus på kvalitet, ikke kun tids- og kostnadspress, som det har vært mye av de siste årene.

Vil ha kontrollprogram

Konserndirektør Ola By i Skanska er enig.

- Hanekleiv-tunnelen ble bygd i en periode da organiseringen var annerledes enn det den er i dag, og rapporten viser nødvendigheten av å skille administrasjon fra forvaltningsrollen. I tillegg må det være kontroller underveis, og et program for disse kontrollene, sier By.

Tiltak mot svelleleire

Når det gjelder konsekvenser av Hanekleiv-rapporten, tror Ola By den vil føre til at man blir mer nøye på kartlegging og registrering av svakhetssoner - og bedre sikring.

- Spesielt er det viktig med økt fokus på svelleleire, og sikring i forhold til det, sier By.