Opprinnelig var fartøyet kostnadsberegnet til 2,6 milliarder kroner.
Solstad offshore var hovedaksjonær og det ble reist kapital og inngått avtaler om et obligasjonslån på 1,7 milliarder kroner.
Les også:
Sjokksprekk
I begynnelsen av juni kom sjokket for styret og aksjonærene. Prosjektet viste en kostnadssprekk på 800 millioner kroner.
Det har vist seg umulig å reise nødvendig kapital for å dekke kostnadssprekken, og dermed er det ikke lenger grunnlag for videre drift og meddelt at selskapet MPU Offshore Lifter ASA er konkurs, heter det i en børsmelding.
Tap på nær 400 millioner
Solstad Offshore ASA (SOFF), som har en eierandel på 30,23% i MPU, vil som en følge av konkursbegjæringen måtte bokføre et tap på investeringen i MPU i 2. kvartal 2008.
Selskapet vurderer, basert på dagens kunnskap, at både innskutt egenkapital på NOK 209 mill og konvertibelt obligasjonslån på USD 31,7 mill eller 185 millioner kroner er tapt.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
Problem for verftet
For Keppel Verolme kom konkursen svær ubeleilig. Slik situasjonen er i dag ligger det en knapt påbegynt betongkonstruksjon på bunnen av den største dokka ved verftet.
Glideforskalingen for det første beinet ble påbegynt så sent som i slutten av april.
– Vi har flere oppdrag som skal inn i dokka etter at MPU er ferdig. Dersom MPU blir forsinket vil det skape vanskeligheter for de byggeprogrammene som følger etter, forteller Erïc Finé i Keppel Verolme.
Drept av prisstigningen
MPU Offshore Lifter skulle bli verdens største løftefartøy. Det er en betongkonstruksjon etter en idé av Dr. Tech. Olav Olsen.
Prosjektet har vært på beddingen i flere år, og optimismen var stor da byggingen ble satt i gang i fjor.
Den sterke økningen både i stålpriser og på byggevarer (betong) fikk fatale følger for prosjektet. Det ble et finansielt forlis. Og det er vel få om ingen som egentlig har bruk for en gigantisk bunnramme i betong?