I TEST: Alt utstyr som utvikles må testes før det sendes til kunde. Fra venstre Thor Dugstad, Bernt Isaksen og Sveinung Sund-Jensen. (Bilde: Anders J. Steensen)
SPORTSBIL: Dette er girkassen til Toyotas lille toseter, MR2. Den er konstruert på Kongsberg, produsert i Tyskland, satt sammen i Japan, og er Norges mest solgte sportsbil. (Bilde: Anders J. Steensen)

Kongsberg Devotek jakter ingeniører

  • produksjon

Kongsberg: Veksten i arbeidsplasser skal øke både på Kongsberg og ved avdelinger flere steder i Norge.

Nå skal selskapet åpne kontorer i Mandal og på nordvestlandet.

Teknologer med praktisk sans, erfaring, oppfinnsomhet og gode teoretiske kunnskaper er ønskedrømmen for bedriften.

Kongsberg Devotek utvikler elektromekaniske systemer for industrien. Systemer som skal gjøre hverdagen enklere.

Søker mekkere

- Til dette trenger vi praktiske ingeniører som har tilstrekkelig teoretisk kunnskap, men som samtidig liker å «mekke litt». De bør ha praktisk sans og erfaring, forteller administrerende direktør Per Håvard Kleven i Kongsberg Devotek AS.

Selskapet han leder er først og fremst kjent for sin avanserte teknologi knyttet til drivlinjen i kjøretøy.

Veksten Kongsberg Devotek AS planlegger for de kommende fem årene, skal overføre erfaringen fra bilindustrien til norsk industri.

– Vi retter oss ikke mot noen spesifikk bransje, men er overbevist om at erfaringene vi har fra å konstruere avanserte mekatronikkomponenter for bilindustrien, med de krav de setter til kvalitet, holdbarhet og ikke minst, fabrikasjons- og servicevennlighet, kan komme hjemmemarkedet til gode, sier markedssjef Bernt Isaksen.

Bedriften planlegger oppstart av kontorer i Mandal og på nordvestlandet, sannsynligvis Ålesund, i 2006. Mandal-kontoret skal dekke Sørlandet og Rogaland.





Tverrfaglig arbeidsstyrke

Bedriftens kunnskaper spenner over flere fagområder. Det er mekanisk konstruksjon, elektronikk, programmering, strukturanalyser, prototyping og kombinasjoner av disse.

Isaksen fremhever at bedriften har blitt betydelig styrket gjennom oppkjøpet av EAC, Engineering Analysis Consultans, i 2003 og at de også ansatt sentrale deler av de personene som var i Kitron Developmen på Kongsberg.

– Med disse personene på plass har vi også fått gode kunnskaper innen elektronikk og sensorteknikk, forteller Isaksen.

En av bedriften store fordeler er at den har et avansert prototypverksted. Herfra er det mulig å konstruere og ta frem modeller direkte i plast basert på digitalmodeller fra DAK-systemer, såkalt rapid prototyping. Verkstedet er for lite og skal utvides med ytterligere 300 m 2 for å kunne dekke behovet for testareal.

En annen viktig del av bedriftens arbeidsfelt er kursvirksomheten.

– Vi tilbyr kurs innen elementmetoder, vibrasjonsanalyser, komposittmaterialer, og systemkonstruksjon. I tillegg driver vi med konsulentvirksomhet overfor våre kunder i forbindelse med utvikling av nye produkter.





Effektive girsystemer

Fagkompetansen vises best i de girsystemene Kongsberg Devotek har konstruert for den tyske produsenten LUK. Dette er girsystemer som finnes i en rekke bilmodeller hos flere bilfabrikanter.

– Våre girsystemer er laget med elektromotorer og bruker vanlig tørrplatekløtsj. Dette gir meget effektive og behagelige automatisk girkasser. Siden vi ikke bruker hydraulisk overføring er tapet i girkassen lavt, forteller Kleven.

Fremtidens girkasser blir enda bedre. Bedriften arbeider i dag med tredjegenerasjons automatgirkasse. Denne er tilpasset hybridbiler. Girenheten vil gjøre motorene enda mer kompakte og få bilene til å bruke mindre drivstoff.

Som alltid baseres girkassen på tørrplatekløtsj styrt av elektromotorer. Elektromotoren for fremdrift ved lave hastigheter er inkludert i girkassen. Denne motoren virker i tillegg som både generator og startmotor. Dermed er behovet for disse to komponentene på stempelmotoren overflødig.

– Sensorer og programvare vil sørge for at sjåføren og passasjerene vil få en meget behagelig reise med denne girkassen, forteller Isaksen.