UTVIDER: Euronics skal lansere en netthandelsløsning i god tid før julehandelen. (M) Fotomontasje (Bilde: Fujitsu Siemens/Euronics)

Kommer etter på netthandel

  • datatele

Elektrokjeden Euronics vil ha en bit av den norske netthandelskaka og vil bruke norsk teknologi for sin netthandel.





Klar til jul

Kjeden lanserer nå sin nye satsing på internettsalg, og varsler at nettbutikken skal være operativ innen julesalget slår inn.





– Netthandelsløsningen vil bidra til at vi øker tilgjengeligheten og konkurransekraften. Dette er av stor betydning for både kunder og eksisterende butikker, sier markedssjef i Euronics, Kirsti K. Berg.





Ikke skremt

Konkurrenten Elkjøp mener det blir spennende med økt konkurranse.

– Netthandel er jo utvilsomt et fenomen i sterk vekst, og det er ikke overraskende at også Euronics vil ha sin del av kaka, sier informasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp til TU.no.





Hun sier at det blir spennende å følge utviklingen fremover.





– Som de sier, det er alltid skjerpende med økt konkurranse, sier Indresøvde.





Norsk leverandør

Euronics har valgt Nexus Consulting som leverandør og samarbeidspartner til sin netthandelssatsing. Dette skal skyldes selskapets gode referanser fra arbeid med aktører som Chess og Dolly Dimple's.





– At et stort og anerkjent selskap som Euronics velger oss, er en svært hyggelig anerkjennelse for vårt selskap, sier daglig leder i Nexus Consulting, Christian Lundvang.





Åpen kildekode

Nexus Consulting er et lite selskap med kontorer i Ålesund og Oslo. Deres løsning baserer seg på åpen kildekode med programvaren eZ Publish.





– Vi er små, men har meget god erfaring og kompetanse om nettløsninger integrert mot kundens ERP-system, sier selskapets løsningsarkitekt Martin Bekkelund.

30 milliarder

Ifølge informasjonssjef Erik Andersen i stiftelsen Elektronikkbransjen er totalmarkedet for forbrukerelektronikk i Norge på nær 30 milliarder kroner. TV-salget står for over halvparten av dette.





– Netthandelen har jo etter hvert tatt en ganske stor del av elektronikksalget, så det er ikke tvil om at det er marked der ute, sier han.









Tredje størst

Euronics er med sine 78 butikker den tredje største aktøren i det norske elektromarkedet , og hadde i 2005 en omsetning på 579 millioner kroner.