BYGG

«Alle synser om grønne bygg»

Det er mye lettere å selge inn gode løsninger med målbare argumenter, skriver bidragsyter Roar Smelhus.

 Poenget er ikke å få til flest mulig grønne prosjekter uansett forutsetninger – poenget er  å sørge for kostnadseffektive og miljøriktige løsninger som sikrer byggherren god kvalitet, skriver bidragsyter Roar Smelhus.
Poenget er ikke å få til flest mulig grønne prosjekter uansett forutsetninger – poenget er  å sørge for kostnadseffektive og miljøriktige løsninger som sikrer byggherren god kvalitet, skriver bidragsyter Roar Smelhus. Bilde: Joachim Seehusen
Roar SmelhusRoar SmelhusBidragsyter
26. mai 2015 - 09:28

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Gjennom et masterprogram i grønn vekst ved BI har kollega Monica Wojcik og jeg tatt for oss status for det grønne skiftet i byggenæringen, og forsøkt å finne ut hva vi kan vente oss fremover. 

Vi har intervjuet 16 aktører fra alle ledd i verdikjeden: Utviklere/bestillere, entreprenører, arkitekter og rådgivere fra både offentlige og private virksomheter.

Les også: Statistisk sett: Dette er huset flest vil bo i

Markedet etterspør grønne løsninger

Den gode nyheten for oss som er opptatt av å få til et grønt skifte, er at respondentene mener grønne løsninger etterspørres i markedet. Dessuten opplever de at dette er forbundet med høy kvalitet, gode prosesser og vellykket arkitektur. 

Samtidig trekkes økonomi frem som en av de største barrierene, ved siden av kompetanse. Respondentene mener at det må bli lønnsomt å satse grønt for å få til et reelt skifte. 

Roar Smelhus: «Byggnæringen har fått et dårlig rykte når det gjelder produktivitet»

Lønnsomt for Entra

Men blant de vi snakket med, er Entra det eneste selskapet som måler lønnsomhet spesielt knyttet til grønne prosjekter.

Entra har gode erfaringer med lønnsomheten i sine fire siste miljøprosjekter. De har tallfestet merverdien i disse prosjektene til 80 millioner kroner.

Entra er tydelige på hva miljøsatsingen betyr for økonomien. Hvis flere aktører hadde vært like tydelige, tror vi at vi ville fått frem flere gode miljøprosjekter.

Det er mye lettere å selge inn gode løsninger med målbare argumenter enn med synsing.

Håkon Haugli: «Utenlandsk invasjon kan gi norsk innovasjon»

Vi trenger riktig tidsperspektiv

Samtidig sier de fleste av våre respondenter at økonomisk kortsiktighet er en av de viktigste barriere for å satse grønt.

Men bærekraft i seg selv er ikke kortsiktig. Derfor trenger vi å ta i bruk verktøy og systemer som kan måle gevinsten av grønne løsninger på sikt – de fleste bedrifter har tross alt ambisjoner om å overleve etter neste kvartalsresultat.

Finanssektoren tror på grønne bygg, ikke minst fordi de har lavere risiko for investorer. Det fastslo Olav  T. Løvstad i DnB Bank på energi-og miljøkonferansen i fjor.

Men fortsatt er det slik at selv selskaper med uttalte miljøambisjoner kun måler kortsiktig lønnsomhet i hvert enkelt prosjekt, ifølge vår undersøkelse.

Roar Smelhus: «Bygg- og anleggsbransjen er klar for det grønne skiftet»

Livsløpsvurderinger

Som rådgivere må vi bli flinkere til å legge frem alternative vurderinger, for eksempel om fordelingen mellom driftskostnader og leieinntekt.

Poenget er ikke å få til flest mulig grønne prosjekter uansett forutsetninger – poenget er  å sørge for kostnadseffektive og miljøriktige løsninger som sikrer byggherren god kvalitet.

Les også: Flere vil ha grønne bygg: Derfor lønner det seg

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.