UTRADISJONELT: Nettskyansvarlig Tom Heiberg (t.h.) hos Capgemini brukte mer tid med salgssjef Lasse Carlsen og hans stab enn it-avdelingen hos Netcom da et nytt salgsstøttesystem skulle på plass. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Kom raskere i mål uten skreddersøm

  • IT

Da Netcom skulle bytte ut salgsstøttesystemet, falt telekomselskapet for en løsning basert på ferdige moduler med base i nettskyen.

Vant

Capgemini vant anbudskonkurransen med en nettskyplattform som grunnlag for et utvalg av programvaremoduler, fremfor mer tradisjonelle løsninger som snekres ute hos kunden.

I stedet for skreddersøm, besto jobben i å sette sammen modulene, ikle dem Netcoms grensesnitt og ta hensyn til kundens krav. Dessuten skulle systemet kobles til Netcoms baksystemer.





Tett samarbeid

– I dette prosjektet jobbet vi tett sammen med Netcom og kunne ta raske beslutninger. Hver annen uke presenterte vi løsningen og ble enige om hva som måtte justeres på veien videre. Det kan høres enkelt ut, men dette er en metode som er ganske ulik tradisjonelle it-prosjekter hvor vi jobber i mye lenger perioder før vi kan presentere løsningen for kunden. Metoden kalles scrum, og den er veldig godt egnet i nettskyprosjekter, sier nettskyansvarlig Tom Heiberg i Capgemini.

Heiberg forteller at utvikling av nettskyløsninger kommer mye raskere i gang i forhold til tradisjonell utvikling. Man slipper å utvikle så mye selv fordi så mange ferdige moduler kan hentes og brukes.

Jobben med å integrere løsningen mot baksystemene er den samme, men går kjappere. Totalt brukte prosjektet syv personer fra Capgemini i to og en halv måned på jobben, mens Netcom stilte med seks personer.

Les også: Her er årets IT-leder

Kjappere og rimeligere

– Det ser ut som vi hadde havnet på det tre- til firedobbelte av kostnaden, og kanskje noe liknende i tid, om vi hadde valgt den tradisjonelle måten å utvikle på. I tillegg er det ikke noen stor investering i starten, og man låser ikke masse kapital, sier salgssjef Lasse Carlsen i NetCom.

Løsningen Capgemini har utviklet for Netcom er godt egnet for nettskyen, mener de to. Modne systemer som salgsstyring, CRM og løsninger for callsentere passer utmerket.

Netcoms nye løsning er spesielt godt egnet for nettskyen fordi Salesforce.com og andre har gode velutviklede rammeverk og driftstjenester. Det er ikke tilfelle for alle bransjer, men det tror Heiberg vil endre seg.

– Det vi ser er at dette handler mer om tilpasning enn om skreddersøm, og sistnevnte blir raskt til mye programmeringstid. Alle de store satser beinhardt på nettskyen, og vi kommer til å se et mer finmasket nett av moduler og løsninger for stadig flere bransjer og anvendelser, sier Heiberg.





Ingen it-ressurser

Carlsen peker på at Netcom har hatt fordeler av mer enn rask og billig utvikling.

– Vi ser også at drifts- og lisenskostnadene er vesentlig rimeligere enn alternativene. De faste kostnadene er erstattet av variable. Dessuten stjeler ikke løsningen it-ressurser. Det er salg og ikke it som er ansvarlig for løsningen. Alle i salg har brukt løsningen siden august, og den ble uvanlig nok godt mottatt fra første dag. Vi har fått et veldig bra brukergrensesnitt og apps på iPhone og Android. Selvfølgelig har vi gjort noen endringer etter som vi har “bodd oss” til med den, sier han.

Les også: Ekspertenes råd for it-suksess

Snekret gratis verktøy i ferien