SAMFERDSEL

Kollisjonssikker 7-seter

KNEKKSTIV: Nye Toyota Corolla Verso er verdens sikreste i sin klasse. Det skyldes et profiltverrsnitt der materialet ligger lenger ute fra nøytralaksen, og platepartier som konstrueres etter Eulers urgamle prinsipper for å tåle knekking. FOTO: NCAP/TOYOTA
KNEKKSTIV: Nye Toyota Corolla Verso er verdens sikreste i sin klasse. Det skyldes et profiltverrsnitt der materialet ligger lenger ute fra nøytralaksen, og platepartier som konstrueres etter Eulers urgamle prinsipper for å tåle knekking. FOTO: NCAP/TOYOTA
4. juni 2004 - 14:11

Euro NCAP er et omforent høyteknologisk testprogram som alle bilfabrikker deltar i, om de selger biler i vår verdensdel.

De fem stjernene tilsvarer 35 poeng og bilen har dermed den høyeste poengsummen i sin klasse til nå.

Mye av den økte sikkerheten kommer fra smart bruk av støtabsorberende løsninger inne i bilen. Resten kommer fra et stivere karosseri.

De nye programpakkene for eksempel i CATIA-serien, tilbyr så gode og sikre beregninger, at konstruktørene raskere enn før når målet om økt stivhet uten økt vekt. Bedre plassering/utnyttelse av materialene er poenget.

Ettersom stål i likhet med alle andre jernmaterialer i prinsipp har samme spesifikke stivhet , 210 Gpa, er det bruken av materialene som er poenget: .

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.