MOTOR

Kollisjon endte i tragedie

MER PÅ FARTEN: Vi reiser mer. Det er en av flere årsaker til at energiforbruket til transport har økt.
MER PÅ FARTEN: Vi reiser mer. Det er en av flere årsaker til at energiforbruket til transport har økt. Bilde: The Boeing Company
Mona Strande
2. okt. 2006 - 07:30

Flyet, av typen Boeing 737-800, hadde vært i trafikk for Gol Airlines i under tre uker, og bare hatt 234 flytimer da det styrtet.

Sniddet jetfly

Boeing-flyet skal ha stusset et mindre rutejetfly, av typen Legacy, før det styrtet. Dette er imidlertid ennå under etterforskning.

- Det var en form for kontakt mellom de to flyene, og det er svært sannsynlig at det var årsaken til ulykken, sier Jose Carlos Pereira fra Brasils luftfartsmyndigheter til CNN.

500 km / t

Flyet traff bakken i 500 kilometer i timen, og Pereira sier det vil være et mirakel om noen har overlevd.

- Vår erfaring tilsier at når vi ikke finner flyskroget nokså intakt, og når vraket er konsentrert rundt et så lite område, så er sjansene for å finne overlevende praktisk talt ikke-eksisterende, sier han.

Nytt og moderne

Luftfartsmyndighetene skal sette i gang full etterforskning for å finne ut presis hva som skjedde. De antar at etterforskningen vil ta flere måneder.

- Hovedspørsmålet for ulykkesgranskingen vil være hvordan dette kan skje med to topp moderne fly utstyrt med anti-kollisjonssystemer, sier Pereira.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Verst i historien

Et mannskap på seks og 149 passasjerer var ombord på flyet. Blant passasjerene var fire barn under 12 år, og et spedbarn.

Letemannskapene har ikke funnet noen av de 155 personene i live, noe som gjør dette til den verste flyulykken i Brasils historie.

I 1982 styrtet et Boeing 727 fra Vasp airline, og 137 personer omkom.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.