Otto Hammerø peker på robotisering som en av suksessfaktorene.
Otto Hammerø peker på robotisering som en av suksessfaktorene. (Bilde: Shipnor)

Shipnor

Klikker sammen skipsmøbler uten verktøy

– Siden vi startet selskapet i 2013 har vi utviklet den mest effektive produksjon av sitt slag i Europa, med roboter og automatiserte prosesser. Vi har analysert alle ledd i verdikjeden – fra design til installasjon om bord. Vårt verktøyløse Click-system er juvelen i kronen, sier Otto Hammerø, daglig leder og gründer i selskapet.

Vietnam

Med de siste kontraktene har han og de 16 ansatte ved bedriften fra Angvik nord for Molde sikret seg arbeid ut første halvår i 2016. Blant annet skal de produsere skipsmøbler til et skip som bygges ved Vard Vung Tau i Vietnam.

– Vi har som målsetting å produsere skipsmøbler av høy kvalitet her i Norge, samtidig som vi er internasjonalt konkurransedyktige. Vi er en av de siste norske skipsmøbelprodusentene, men føler oss trygge på at dette bare er starten på eventyret, sier Otto Hammerø.

Den siste kontrakten ble nylig signert med Ulstein Verft om levering av møbler til to nyutviklete serviceoperasjonsskip til offshorevindindustrien for det tyske selskapet Bernhard Schulte. Skipene har innredning for 60 personer i enmannslugarer.

Subsea og brønnbåt

Hammerø forteller at de fikk stor oppmerksomhet når de for første gang demonstrerte det nye Click-systemet for et stort publikum under Nor-Shipping i Oslo i sommer. Da inngikk Shipnor en avtale med Dubai-rederiet Mubarak Marine. De bygger båt i Dubai, og har allerede mottatt leveransen fra Shipnor. Nå høster Shipnor flere av fruktene.

Shipnor har ellers i løpet av høsten inngått avtaler om leveranser til både norske og utenlandske verft og rederi, og skal blant annet levere skipsmøbler til Vard Vung Tau i Vietnam som bygger et subseafartøy for Farstad Shipping, og til Larsnes Mek. som bygger en brønnbåt for Rostein. I oktober signerte de kontrakt med Vard Accommodation for leveranser til et skip som bygges for Solstad (bygg 830). Fartøyet blir det største som er bygget i sitt slag i Norge, og er også det største i Solstad-flåten hittil, og har blant annet en innredning til om lag 180 personer.

Les om: Norshipping

Økt salg til USA

Shipnor har i tillegg blitt enige med NMI – Norwegian Marine Interior – et selskap i Langset-konsernet, om levering av skipsmøbler til Aas Mekaniske som bygger brønnbåt for Bømlo Brønnbåtservice, og to brønnbåter som bygges for Frøy rederiet ved Fiskerstrand Verft.

– Vi har hatt en jevn økning i leveranser til USA-markedet, og interessen for norske produkter ble også bekreftet under et besøk på Workboat show i New Orleans i begynnelsen av desember, sier Otto Hammerø.

Han understreker at kapasiteten for 2016 langt fra er utsolgt, men at ordreboken frem til ferien er tilnærmet oppfylt.

– På grunn av robotisering og effektivisering kan vi slå fast at vi fremdeles har god kapasitet til tross for den store ordreinngangen i det siste. Gjennom de effektiviseringsprosesser som vi allerede har gjennomført har vi fått en vesentlig høyere kapasitet i forhold til tradisjonell produksjon.

Les også: Retter blikket mot havbruk

Ingen verktøy, ingen festeanordninger

Click-systemet dreier i korte trekk seg om at alle sammenkoblinger blir frest inn i materialene under produksjon i fabrikk. Med det kan et møbel nå bli satt sammen i løpet av sekunder uten verktøy eller festeanordninger, og enkelt demonteres når det er nødvendig. Metoden skal også gi høyere presisjon og langt sterkere og mer stabile skipsmøbler.

Selve Click-patentet er utviklet av det svenske selskapet Välinge, hvor norske ShipNor har fått enerett til å bruke systemet innen skipsmøbelmarkedet globalt. Välinge står også bak det kjente klick-systemet for parkettgulv.

Nyhet! 50% mer innhold i TU Ekstra til lavere pris!

Få 700,- i rabatt

Bestill innen 1. september