- Oppdatert 12:43
– Vi skal gå gjennom behovet for vedlikehold av jernbanen i revidert nasjonalbudsjett. Da vil vi også se på forholdet mellom investeringer og vedlikehold, sa Kleppa under tirsdagens jernbanedebatt i Stortinget.
Fremskrittspartiets Bård Hoksrud ba samferdselsministeren konkretisere hvilke strekninger som står i fare for å bli utsatt, men det ville ikke Kleppa gjøre.
– En eventuell endring i innfasingen er en så stor sak at det må vi komme tilbake til Stortinget med. Jeg vil ikke forskuttere hvilke enkeltstrekninger det kan være snakk om, sa Kleppa.
Alvorlige ulykker og hyppige forsinkelser gjorde at Jernbaneverket tidligere denne måneden slo fast at kvartalet som ligger bak oss, er det verste i norsk jernbanes historie.
– Ligger fast
Fra flere hold er det kommet krav om friske midler og nye tiltak mot togproblemene. Samferdselsministeren understreker imidlertid at Nasjonal transportplan ligger fast, og at det ikke er snakk om å droppe planlagte prosjekter, selv om det kan bli enkelte utsettelser.
– Vi skal bruke 92 milliarder kroner på jernbanen de neste ti årene. Det er et stort løft. Jeg må minne om at det siste Bondevik II-regjeringen gjorde var å kutte i jernbanebudsjettet, sa Kleppa.
Hun lover å gjøre sitt for å framskynde nødvendig vedlikehold fra ti til åtte år, slik Jernbaneverket har åpnet for. For å få til dette, må togreisende i perioder regne med driftsstans på enkelte strekninger.
– Hver dag blir jernbanen litt bedre, men det tar tid å ta igjen tiår med forsømmelser. Regjeringen overtok en jernbane med et lavmåls vedlikeholdsbudsjett uten rom for investeringer. Da blir det lettvint å kritisere oss, la hun til.
Det fikk opposisjonspolitikerne til å reagere, og KrFs Knut Arild Hareide ba Kleppa se framover i stedet for å fordele skyld. Høyres Ingjerd Schou lot seg også provosere.
– Vi kan godt snakke om hva Stoltenberg I-regjeringen gjorde, men det fører ikke til en bedre situasjon for pendlerne, sa hun.
Arrogant
Debatten om Kleppas redegjørelse om vinterens togproblemer ble utsatt som følge av dødsulykken på Sjursøya 24. mars. Samferdselsministeren fikk kritikk for sin håndtering av togproblemene, i særdeleshet uttalelsene som ble gitt etter et krisemøte med jernbanedirektør Elisabeth Enger 6. april.
– Det er mildt sagt oppsiktsvekkende at samferdselsministeren setter NTP på hold etter et timelangt møte med jernbanedirektøren. Det er nesten arrogant overfor Stortinget som har vedtatt dette planverket, sa Høyres Ingjerd Schou.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) kom ikke inn på kravet fra SV om å sette av 8 milliarder kroner til et seksårig vedlikeholdsløft for jernbanen. Men invitasjonen fra opposisjonen om et bredt forlik om toget, ble avvist av statsråden. Hun viste til at Nasjonal transportplan i realiteten er et slikt jernbaneforlik som opposisjonen etterlyser.
NSB og de jernbaneansatte kunne ellers glede seg over sjelden ros fra politikerne i togdebatten.
– Det er bare å ta av seg hatten for dem som har sørget for å få folk fram når flyene har stått på bakken. Det er et paradoks at vi diskuterer problemene på jernbanen når flyene står og toget går veldig bra, sa Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud. (©NTB)