Natt til 5. mars i år falt et 200 kg tungt flak med sprøytebetong ned i kjørebanen i Nestunnelen. Til alt hell ble ingen kjøretøyer truffet av raset. Inspeksjonene som fulgte førte til at tunnelen ble stengt for all trafikk fra og med 25. mars.
Nestunnelen inngår i E 16 mellom Oslo og Hønefoss. Den er 1 276 meter lang. Profilet er T 9. Som mange andre tunneler er den beskyttet mot vann og frost med PE-skum.
Den ble åpnet for trafikk i desember 1988. Før den tid ble ikke PE-skum i tunneler sikret mot brann. Nestunnelen er en av de to første tunneler i Norge hvor det ble gjort. I disse tunnelene ble det lagt et 2 cm tynt lag med fiberarmert sprøytebetong på PE-skummet.
Rustne fibre
Dette viste seg å være en uheldig løsning. Etter 23 år hadde sprøytebetongen forvitret og stålfibrene rustet. Et nytt lag med sprøytebetong som ble lagt oppå det gamle i 2002 mistet derfor også heften mot PE-skummet.
Frostsprenging i hengen i overgangen mellom beskyttet og ubeskyttet fjelloverflate var den utløsende årsaken til det som skjedde natt til 5. mars. Etter å ha vurdert situasjonen, bestemte Vegvesenet seg for full rehabilitering av Nestunnelen. Alle gamle installasjoner i tunnelen skal fjernes og erstattes med nye. Det eneste som skal stå igjen når rivingen er fullført, er opphengsbolter for kabelbru i taket.
Alt skal vekk
Riveentreprisen omfatter riving og fjerning av ca. 20 000 kvm PE-skum, alle tekniske installasjoner i tunnelen og to tekniske bygg oppført i blokker av lettklinker. Oppdraget omfatter også arbeidsrensk og eventuelt arbeidssikring av partier med tidligere permanent sikret fjelloverflate.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Banebrytende innen håndtering av elektro- og automasjonssystemer](https://images.gfx.no/1000x333/2832/2832353/GFS_1600x900.jpg)
Jobben skal være gjort innen 26. mars neste 2012. Innen 1. desember samme år skal Nestunnelen være ferdig oppgradert. Tunnelen vil da være forberedt for to løp i framtida.