NYHETER

Klart for original klaffebru i Bergen

Neste høst kan høye båter passere gjennom Damsgårdssundet i Bergen mellom to mektige seil av stål. Seilene er klaffene på en ny gangbru som skal bygges over sundet. De som vil ha den jobben, må gi anbud innen 22. september.

De som vil bygge denne brua, må regne ferdig innen 22. september. (Ill: Rambøll/Creo Arkitekter)
De som vil bygge denne brua, må regne ferdig innen 22. september. (Ill: Rambøll/Creo Arkitekter)
1. juli 2014 - 15:39

Småpudden bru er navnet. Den blir 150 meter lang. Klaffespennet utgjør 27 meter. Seilløpet blir 20 meter bredt når klaffene er hevet. Mellom klaffespennet og kaiene blir det to spenn på hver side. Disse får en samlet lengde på 62,7 meter på nordsiden og og 60,3 meter på sørsiden.

 

Gangbane i vinkler

Brua skiller seg fra alle andre norske klaffebruer ved at klaffene ikke møtes på midten. De har form som avlange, rettvinklete trekanter hvis man ser bort fra at spissene er kappet av. Begge vil strekke seg over hele seilløpet når ligger er nede. Da ligger de skrå sidene mot hverandre.

Bruas horisontaltrasé blir også helt spesiell. Gangbanen går i to skarpe vinkler, en på 110 grader og en på 107 grader. Årsaken er kort avstand fra seilløpet til land på nordsiden. Byggherren forlanger 4,5 meter seilingshøyde når klaffene er nede. For å komme opp til denne høyden uten å overstige kravet til maksimal stigning på 1:20, må gangbanen gå i vinkler.

 

To konkurranser

Det meste av det man vil se av brua blir stål. Betong vil bare bli brukt i pilarene opp til høyde med kaikantene, det vil si halvannen meter over middelvannstand.

Både bruas utseende og navn er resultater av konkurranser. I 2008 vant Rambøll og det danske firmaet KHR Arkitekter en arkitektkonkurranse om utformingen av brua. Danskene har senere skiftet navn til Creo Arkitekter Cph. Uenighet om grunnavståelser er årsaken til at det har tatt så lang tid før brubyggingen ble utlyst.

Navnet ble valgt etter en navnekonkurranse. Det henviser til den langt mer ruvende Puddefjordsbrua som krysser sundet lengre ute. Det er en buebru med seks kjørefelt, et hovedspenn på 152 meter og en seilingshøyde på 28 meter.

 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

Maritim industri forsvinner

Bakgrunnen for at brua blir bygd, er at maritim industri på begge sider av sundet er lagt ned. De frigjorte arealene brukes til boliger og næringsbygg. Denne utviklingen betyr at områdene blir brukt av mange flere mennesker enn før. Dermed øker behovet for nye adkomstveger.

Småpudden bru er et kommunalt prosjekt, men Bergen kommune dekker ikke alle utgifter. De som bygger på de frigjorte områdene skal også bidra.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.