Det var i fjor vinter at et skred tok med seg det tekniske bygget på Sogndal-siden av Frudalstunnelen. Nå skal Statens vegvesen flytte bygget inn i tunnelen og i tillegg oppgradere lyset i innkjøringen til tunnelen.
Fem entreprenører hadde gitt tilbud på oppdraget:
| Tilbyder | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
| Aurstad Tunnel | 31.725.725 |
| Fosse Maskin og Transport | 33.708.046 |
| AS Birkeland Entreprenørforretning | 37.930.030 |
| Mesta | 33.982.571 |
| BMO Tunnelsikring | 40.178.150 |
Starter opp natt til 30. mai
Anleggsarbeidene starter natt til 30. mai med sprengning av nisje. I uke 28, 29 og 30 blir den avviklet ferie på anlegget og fri ferdsel i tunnelen. Etter ferien vil det foregå arbeider både på dagtid og natt.
På dagtid kommer entreprenøren til å grave, og på natten sprenge og jobbe med sprøytebetong. Trafikken vil bli styrt med ledebil.
– I forbindelse med sprengningsarbeidet må vi stenge tunnelen i lange perioder. Trafikanter blir derfor oppmodet til å sjekke 175.no før de skal ut og kjøre. Her vil det bli opplyst om når tunnelen er åpen for gjennomkjøring. Omkjøringsveien er lang (via Gaularfjellet), og vi vil sørga for å varsle tydelig og i god tid, forteller prosjektleder Sveinung Hovland i en melding fra Statens vegvesen.
Frudalstunnelen har ÅDT på 1604 kjøretøy. Av dette er 22 prosent, eller 352, lange kjøretøy (tungtrafikk).

Forskningssjefen i Oceanbox: Mener potensialet i de største vindparkene er overvurdert







