Det var i fjor vinter at et skred tok med seg det tekniske bygget på Sogndal-siden av Frudalstunnelen. Nå skal Statens vegvesen flytte bygget inn i tunnelen og i tillegg oppgradere lyset i innkjøringen til tunnelen.
Fem entreprenører hadde gitt tilbud på oppdraget:
Tilbyder | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Aurstad Tunnel | 31.725.725 |
Fosse Maskin og Transport | 33.708.046 |
AS Birkeland Entreprenørforretning | 37.930.030 |
Mesta | 33.982.571 |
BMO Tunnelsikring | 40.178.150 |
Starter opp natt til 30. mai
Anleggsarbeidene starter natt til 30. mai med sprengning av nisje. I uke 28, 29 og 30 blir den avviklet ferie på anlegget og fri ferdsel i tunnelen. Etter ferien vil det foregå arbeider både på dagtid og natt.
På dagtid kommer entreprenøren til å grave, og på natten sprenge og jobbe med sprøytebetong. Trafikken vil bli styrt med ledebil.
– I forbindelse med sprengningsarbeidet må vi stenge tunnelen i lange perioder. Trafikanter blir derfor oppmodet til å sjekke 175.no før de skal ut og kjøre. Her vil det bli opplyst om når tunnelen er åpen for gjennomkjøring. Omkjøringsveien er lang (via Gaularfjellet), og vi vil sørga for å varsle tydelig og i god tid, forteller prosjektleder Sveinung Hovland i en melding fra Statens vegvesen.
Frudalstunnelen har ÅDT på 1604 kjøretøy. Av dette er 22 prosent, eller 352, lange kjøretøy (tungtrafikk).
Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen