Drift og vedlikehold

Klart for ny stormfull sesong med «Vinterveiens helter»

Den internasjonale seersuksessen med norske bilbergere returnerer på skjermen når kulda setter inn og lunefulle kjøreforhold truer.

Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
2. okt. 2020 - 15:12

Sesong 5 av «Vinterveiens helter»  har premiere torsdag 8. oktober kl. 21.00 på National Geographic.

Når vinteren rammer Norge, forvandles mange norske veier til isglatte, lunefulle og livsfarlige ferdselsårer. Bilbergerne Thord Paulsen (fra Odda), Bjørn Lægreid (fra Eidfjord), Jo Roger og Ole Henrik Blengsli (fra Overhalla) er vinterveiens helter i National Geographics dokumentarserie produsert utelukkende fra Norge. Under ekstreme forhold og gjennom lange netter holder de fire heltene veiene åpne.

I løpet av året sesong må heltene ut på en rekke farlige og ofte stormfulle bergingsoppdrag. 23 av dem er ulykker med digre vogntog, 15 av disse har utenlandske registreringsskilt.

I 2022 slo ekstremværet Gyda til. Bildet er fra webkameraet til Statens vegvesen ved Grotli på Strynefjellet.
Les også:

Slutt på trange møter med ny tunnel over fjellet

Høyere ulykkesrisiko for utenlandske vogntog

De ekstreme forholdene overrasker mange som ikke kjenner norske vinterveier. Dårlige og slitte dekk og manglende bruk av kjetting er ofte årsak til ulykker med vogntog.

Utenlandske tunge godsbiler har tre ganger så høy risiko for å bli involvert i eneulykker sammenliknet med norske tunge godsbiler viser en undersøkelse Transportøkonomisk institutt (TØI) utførte i 2016. I 2019 omtalte TØI rapporten som fortsatt aktuell.

– Myndighetene skjerpet vinterdekk-kravene i fjor, og innførte mulighet for å holde igjen vogntog ved grensen hvis de for eksempel har for dårlige dekk, forteller Bjørn Lægreid.

Langs E18 mellom Oslo og Asker er utbyggingen av Drammensveien i full gang, som her ved Strand ikke langt fra Lysaker.
Les også:

Samferdselsministeren: Uaktuelt med full åpning av kollektivfeltet

Ekstreme vinterforhold overrasker

Tilfeldigheter kan ofte være det som hindrer alvorlig frontkollisjon og personskader. Kjøretøys plassering etter en ulykke kan også skape farlige situasjoner for trafikk som passerer ulykkesstedet. Mange bergingsoppdrag er derfor farlige.

– I årets serie er det flere eksempler på at én ulykke skaper kjeder av farlige hendelser, forteller produsent Anders Askestad i ITV Studios Norway.

 Vogntog passerer ofte ulykkessteder i høy fart, trafikanter i kø gjør farlige forbikjøringer, ambulanser og nødetater har vanskeligheter med å komme forbi og frem, og brøytebiler blir stående fast ved ulykkesstedet slik at veier forblir usaltede og speilglatte, forklarer han. 

Hålogalandsbrua utenfor Narvik under bygging, november 2017.
Les også:

Vegvesenet holdt tilbake kunnskap: Ble to år forsinket og milliarder dyrere

Elsket av folket

I sesong 5 stormer det også for redningsmennene på det personlige plan. Jo Rogers sønn Ole Henrik på 23 år må ta ansvar for redningstjenesten når faren utsettes for en ulykke. Og Thord og Bjørn får testet vennskapet når de inngår et nytt samarbeid.

De modige heltene er populære også utenfor Norges grenser. Serien ble på kort tid en stor suksess og vises på TV i 74 land og på 30 ulike språk.

Biofilm av bakterier ødelegger betongen inne i dypet av Oslofjordtunnelen.
Les også:

Ukjente bakterier spiser seg inn i Oslofjord­tunnelen

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.