Norske og europeiske kommuner bruker mer penger enn de ønsker på å gjøre nødvendige endringer i kompliserte drifts- og administrasjonssystemer.
Det viser en undersøkelse gjennomført i 240 kommuner for Unit 4 Agresso Norge. Undersøkelsen er gjort i Norge, Sverige, Nederland, Storbritannia og Belgia.
Vil fikse selv
Kun ni prosent av respondentene sier at de er i stand til å foreta nødvendige endringer i kommunens datasystemer uten hjelp fra eksterne konsulenter. Samtidig sier et flertall at det er viktig å kunne gjøre endringer selv.
Risiko
Årsaken til at man ikke klarer å gjøre justeringer selv er kompleksiteten i systemene:
De fleste kommunene har minst fem forskjellige it-systemer fra ulike leverandører for å støtte kommunens drift- og administrasjonstjenester.
Mangler kompetanse
Kommunene har derfor ikke nok kompetanse i eget hus. Hvis de skulle gi seg i kast med å mekke selv, frykter de avbrudd i driften.
Dermed må fagfolk leies inn til en kostnad som kommuner flest synes er for høy.