FORSVAR

Kjøper amerikanske Seahawk-helikoptre

Regjeringen presenterer tirsdag en milliardinvestering i nye helikoptre til kystvaktfartøyer og marinens fregatter.

Dansk Seahawk-helikopter på besøk på Maritim Helikopterving under øvelsen Joint Viking.
Dansk Seahawk-helikopter på besøk på Maritim Helikopterving under øvelsen Joint Viking. Foto: Tiril Haslestad / Forsvaret
Marius ValleMarius ValleJournalist
Eirik Helland UrkeEirik Helland UrkeJournalist / foto
14. mars 2023 - 14:01

Regjeringen investerer i nye helikoptre til marinen og Kystvakten. Det er Kystvakten som prioriteres, og får helikoptre først. Det kjøpes inn seks Sikrosky MH-60R Seahawk-helikoptre som skal dekke Kystvaktens behov.

Disse skal leveres i perioden 2025–2027. Det første leveres sommeren 2025. Kostnadsrammen er rundt 12 milliarder kroner. Fremtidig base skal være på Bardufoss.

Leveransetidene forutsetter at Norge inngår avtale med amerikanske myndigheter sommeren 2023. I tillegg må Stortinget godkjenne prosjektet. 

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram sier at de ønsker å få på plass en maritim helikopterkapasitet så raskt som mulig. Dette skal styrke Forsvarets beredskap og nærvær i nord. 

Helikoptrene prioriteres til Kystvakten. De skal også utrede hvordan disse kan tas i bruk til antiubåtoperasjoner for Marinen. De skal være klargjorte for utstyr til antiubåtoperasjoner.

Overtar tre Seahawk tiltenkt US Navy

Tidligere er det sagt at tidligste leveranse ville være i slutten av 2026, selv om helikoptrene bestilles før sommeren.

Her har regjeringa lykkes med å få en deal med amerikanske myndigheter som framskynder dette med halvannet år. I første omgang får Norge mulighet til å anskaffe tre helikoptre som var tiltenkt US Navy. Alle de seks helikoptrene skal imidlertid være på plass innen utgangen av 2027.

– Det har vært tett dialog med USA både fra departementet og Forsvarsmateriell, og jeg selv har vært over og besøkt min forsvarsminister-kollega Lloyd Austin. Dette har bidratt til å få på plass dette på såpass kort tid, forteller Gram til Teknisk Ukeblad.

Helikoptrene kjøpes gjennom det amerikanske FMS-regimet («Foreign Military Sales»). At det foreløpig ikke foreligger en eksportgodkjennelse fra amerikanske myndigheter, skyldes at det ennå ikke er signert noen avtale. Det vil skje i sommer etter at Stortinget har godkjent investeringa.

– Maritim helikopterkapasitet gir Kystvakten bedre evne til å sikre nasjonal kontroll, til myndighetsutøvelse og til søk og redning til sjøs, sier Gram.

– I dagens sikkerhetssituasjon har vi satt mye inn på å få på plass en rask løsning på helikoptersituasjonen. Seahawk er samme type helikopter som brukes av nære allierte og består av utprøvd teknologi, sier Gram.

 <i>Dansk Sikorsky MH-60R Seahawk på besøk hos Maritim helikopterving på Bardufoss under øvelsen Joint Viking onsdag 13. mars. Foto:  Tiril Haslestad / Forsvaret</i>
Dansk Sikorsky MH-60R Seahawk på besøk hos Maritim helikopterving på Bardufoss under øvelsen Joint Viking onsdag 13. mars. Foto:  Tiril Haslestad / Forsvaret

Dansk samarbeid

Danmark har operert helikoptertypen siden 2016. Luftforsvaret sender personell til Danmark for å få kompetanse på Seahawk i Danmark. Dette skal gjøre det enklere å integrere helikoptertypen i Norge når helikoptrene kommer. 

I februar ble det klart at Norge har inngått et samarbeid med Danmark om å operere to danske MH-60R Seahawk. Det norske mannskapet reiser til Danmark i april for å operere helikoptrene for Danmark.

Dette mannskapet kan så gå rett til operativ virksomhet i Norge når de nye helikoptrene leveres. Dette skal også sikre at helikopterkompetansen til mannskapene ved Bardufoss opprettholdes. 

Til sammen er det 17 personer som reiser til Danmark. De skipsbaserte helikoptrene, som nå får to norske besetninger, tilhører Eskadrille 723.

– Gjennom dette konkrete eksempelet på nordisk forsvarssamarbeid får vi erfaringer fra Danmark før innfasing i Norge. Det vil bidra til at vi raskere kan få full operativ evne når vi mottar våre helikoptre, sier Gram.

Kan se framover

Brigader Tron Strand, sjef for operasjonsdivisjonen i Luftforsvaret og Nasjonalt luftoperasjonssenter (NAOC) sier at denne anskaffelsen for det første vil bidra til at Luftforsvaret igjen kan fylle denne rollen til støtte for Kystvakten. Embarkerte helikoptre vil gi Kystvakten større operativ evne til å utføre sine samfunnsmessige oppdrag.

– Etter at NH90 ble besluttet avhendet, er dette en stor dag for Luftforsvaret og spesielt Maritim helikopterving på Bardufoss.  De kan nå begynne å se framover. Nå handler det om å brette opp ermene og forberede mottak av helikoptre, som kommer ganske kjapt og som vi skal utnytte på best mulig måte, sier Strand.

Erstatter NH90

Det har i lengre tid vært snakk om at Norge skal erstatte det maritime helikopteret NH90. Det har stått på bakken siden juni 2022. 

Anskaffelsesprosjektet P1129 Nytt maritimt helikopter skal sørge for nye helikoptre til fregattvåpenet og Kystvakten, som skal erstatte NH90. 

Som TU tidligere har omtalt, må de bestilles raskt. Om ikke kan det først leveres i 2028. Norge har allerede bedt USA om et detaljert tilbud på seks slike, av typen Sikorsky MH-60R Seahawk. Dette gjennom et såkalt «Letter of Request for Letter of Offer and Acceptance» (LOR for LOA).

Dagens kunngjøring viser altså at regjeringen har prioritert å få bestilt så snart som mulig, og dermed unngår lange ventetider.

Utfordringen handler i praksis om produksjonskapasiteten til Sikrosky. Den amerikanske anskaffelsesorganisasjonen for luftfartøy til US Navy, Navair, har tidligere indikert overfor Forsvaret at en leveranse vil kunne skje 42 måneder etter inngått kontrakt.  

 

Bell 412 SP helikoptre fra 339 Special Operation Aviation Squadron, her med politihelikopter AW169, under øvelse. Bell 412 skal nå få oppgradering som lar Forsvaret bruke dem en stund til.
Les også

Oppgraderer helikoptre fra 80-tallet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.