Over 34 finalistbedrifter har tatt turen til Oslo denne helgen for å konkurrere om å bli den beste ungdomsbedriften i Europa.
De har blitt med i finalen etter å ha vunnet de nasjonale ungdomsmesterskapene i sine hjemland. I hver bedrift er det fem ungdommer i en alder av 15 til 21 år.
Vannflaske rett i lomma
Ana Abrue fra standen for Gold Water er daglig leder for selskapet og har sammen med fire andre reist fra Portugal for å presentere produktet de utviklet.
Det er en miljøvennlig og praktisk vannflaske som har kapasitet på 50 cl.
– Både i Norge og i Portugal smaker vann fra springen utrolig godt. Derfor har vi utviklet en vannflaske av myk plast som lett kan brettes til en liten pose når den er tom. Det er lett å ha den med seg og man kan til og med ha den i lomma, sier Abrue.
Lett å gjenbruke
Etter en markedsundersøkelse fant de ut at det var andre firmaer hadde lignende løsninger for vannflasker, men Gold Water fokuserte i større grad på miljø.
– Vi er veldig opptatt av at den skulle være miljøvennlig. Det finnes andre, lignende løsninger på markedet, men de forurenser miljøet. Vår flaske er lett å gjenbruke, sier Abrue.
Brettspill i kjemi
Corina er en ungdomsbedrift fra Hellas. De har laget et brettspill hvor du kan teste dine kunnskap om grunnstoffer i kjemi gjennom spørsmålskort og poengsamling.
George Pasparakis, daglig leder i Corina, er blant de fem som har utviklet ideen. De studerer alle på videregående, og kjemi er blant deres store interesse.
– Kvaliteten på kjemi-undervisningen i Hellas er veldig varierende, og svært få er interessert i faget både i vår og eldre generasjoner. Vi synes det er viktig å vekke interesse for å studere kjemi på en gøy og lærerik måte. Kjemi er nært relatert til miljø og kan bidra til at folk forstår miljøproblemer bedre. Vi har designet alt selv, har tatt patent på ideen og planlegger å lage lignende spill for astronomi og fysikk, sier Pasparakis.
Jury
Ungdommene skal presentere sine produkter til juryen gjennom stand, sceneopptreden og panelintervju.
Juryen vurderer vinnere ikke bare ut i fra en kreativ og praktisk ide. Deltakernes forståelse for å drive bedrift og ønske om å stadig utvikle seg spiller en viktig rolle i evalueringen.
Bedriftene blir også evaluert ut fra kvaliteten på deres regnskap, hvor en jury fra Skatteetaten skal kåre en egen vinner.
Vinneren av Europas beste ungdomsbedrift skal kåres lørdag.