NYHETER_BYGG

Kjemper for godt omdømme

LANGSIKTIG: Seriøsitet i byggenæringen er et langsiktig prosjekt, sier Sverre Larssen, administrerende direktør i BNL.
LANGSIKTIG: Seriøsitet i byggenæringen er et langsiktig prosjekt, sier Sverre Larssen, administrerende direktør i BNL. Bilde: Alexander Hagstadius
Joachim Seehusen
5. des. 2005 - 07:53

Her svarer Sverre Larssen, administrerende direktør i BNL, på hvordan det går.

1. Byggenæringen har eget program for omdømme og etikk. Hvorfor er det nødvendig?

Det ble trigget av et foredrag skattedirektør Bjarne Hope holdt for to og et halvt år siden. Der ble byggenæringen hengt ut som en av verstingene når det gjaldt bruk av svart arbeid. Hope viste til undersøkelser der bedriftsledere vurderte bransjeforeningenes holdning som viktig for å få dem til ikke å bruke svart arbeid. I tillegg kom aktive revisorer. Tidligere mente jeg at dette ikke var et foreningsspørsmål, men et ansvar for den enkelte bedrift. Foredraget til Hope inspirerte meg og førte til dannelsen av prosjektet «Seriøsitet i Byggenæringen».

2. Kan næringen bedre omdømmet ved markedsføring og utadvendte aktiviteter eller må BNLs medlemsbedrifter endre egen oppførsel?

Vi kan bedre omdømmet ved å vise aktivt engasjement. At bransjeforeningene bistår bedriftene, hjelper. Vi arbeider ikke bare mot svart arbeid, vi har også en sterk satsing på helse, miljø og sikkerhet og hvordan bedriftene tar vare på sine ansatte. Vi har fått positive tilbakemeldinger fra myndighetene som setter pris på dette arbeidet. Styringsgruppens sammensetning viser hvor viktig dette er. Der sitter jo blant andre politidirektør Ingelin Killengren, skattedirektør Bjarne Hope, Ivar Leveraas fra Arbeidstilsynet og Kjell Bjørndalen fra Fellesforbundet. Dette her mener vi!

3. Hvor mye tid og kroner har næringen lagt ned i kampen for å bedre omdømmet?

Det har vi ikke regnet på, og det kommer vi heller ikke til å gjøre. Det er ingen tvil om at vi snakker om millionbeløp. Det er kanskje det viktigste prosjektet BNL noengang har satt i gang, og det er et sterkt engasjement hos alle medlemmene.

4. Tilsynelatende dreier det meste seg om forholdet mellom næringen og myndighetene, som for eksempel skatter og avgifter. Hva med forholdet til kundene og faglig standard?

Vi har måttet ta en ting om gangen. Dette med svart arbeid følte vi var viktigst i første omgang. Faglig standard er noe enkelte bransjeforeninger har begynt med. Byggmesterforeningen er et godt eksempel med sin satsing på kurs og etterutdanning. Byggekostnadsprogrammet til Erna Solberg viser også at hensynet til kundene og faglig kvalitet er viktig.

5. Kan du vise til målbare resultater?

Jeg kan si ja på den måten at vi har fått til konkrete tiltak. Vi har opprettet databaser, vi får innført ID-kort på alle byggeplasser og vi har Startbank hvor bedrifter kan bli prekvalifisert. Men om svart arbeid har mindre omfang eller om vi har fått bedre omdømme, har vi ikke målt ennå. Dette er langsiktig, og vi er helt sikre på at vi er på riktig vei. Jeg håper dette vil bedre næringens anseelse etter hvert. Målet om konkrete tiltak er definitivt nådd.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.