Kjedereaksjon i konsernledelsen

Arve Teies overgang fra konserndirektør for Goodtechs produktdivisjon til markedsdirektør for hele Goodtech-konsernet ga dominoeffekt på andre lederstillinger.

Eiliv Elvebakk (t.v.) er ny direktør i Goodtech Products. Arve Teie har overtatt som markedsdirektør for hele Goodtech-konsernet.
Eiliv Elvebakk (t.v.) er ny direktør i Goodtech Products. Arve Teie har overtatt som markedsdirektør for hele Goodtech-konsernet. (Bilde: )

Arve Teies overgang fra konserndirektør for Goodtechs produktdivisjon til markedsdirektør for hele Goodtech-konsernet ga dominoeffekt på andre lederstillinger.

Goodtech

  • Norsk-svensk børsnotert teknologikonsern.
  • Hovedkontor i Oslo.
  • Omsetter for to milliarder kroner.
  • Har 1400 ansatte.
  • Består av disse divisjonene:
    • Produkter (Products), se egen faktaboks.
    • Prosjekter og tjenester (Projects and Services).
    • Løsninger (Solutions), maskinbyggervirksomhet.
    • Miljø (Environment).
    • Infrastruktur.

Goodtech Products

  • Produktdivisjonen i Goodtech-konsernet.
  • Porteføljen dekker instrumentering, sensorer, kommunikasjon, automatisering, datafangst og elektroteknikk.
  • Er distributør for Rockwell Automation.
  • Omsetter for rundt 90 millioner kroner.

Arve Teie

  • Ny markedsdirektør i Goodtech-konsernet.
  • Tidligere direktør i Goodtech Products.
  • I selskapet siden etableringen i 1992.
  • Sentral i virksomheten med Rockwell Automations produkter i Norge fra starten i 1992.
  • Arbeidet for Honeywell fra 1986 til 1992.
  • Har kone og fire voksne barn.
  • Ihuga Manchester United-fan.
  • Spiller fotball, er aktiv på ski og glad i friluftsliv.

Eiliv Elvebakk

  • Ny direktør i Goodtechs produktdivisjon (Products).
  • Tidligere teknisk sjef i samme divisjon.
  • I selskapet siden 2000.
  • Arbeidet for Amitec fra 1997 til 2000.
  • Har kone og datter, og har trolig blitt pappa igjen når dette leses.
  • Ivrig Brann-supporter.
  • Er glad i hageprosjekter med automatiseringsløsninger, blant annet PLS-styring av lys og markiser, via Iphone eller Ipad.

Først rykket teknisk sjef Eiliv Elvebakk opp som Teies etterfølger og ny konserndirektør for produktdivisjonen. Deretter fylte prosjektleder Amer Mesihovic fra Goodtechs divisjon for prosjekter og tjenester (Projects and Services) den ledige stolen som Elvebakk flyttet fra.

 

Norges Rockwell-stjerne

 

Mange kjenner til produktdivisjonen som distributør for blant annet Rockwell Automation, fra etableringen av Triple-S, i 1992. Arve Teie har vært daglig leder for produktvirksomheten helt siden den spede begynnelse. I 2012 landet omsetningen på rundt 90 millioner kroner, hvorav rundt to tredeler kommer fra Rockwells produkter.

 

Eiliv Elvebakk, den nye direktøren i produktdivisjonen, har vært tolv år i selskapet, de siste elleve som teknisk sjef. Han takket ja til stillingen i beste sanntidsstil.

- Prosesseringen i hjernen gikk kjapt. Jeg takket umiddelbart ja da jeg ble spurt, sier han og smiler .

 

Løfter logistikkjeden

 

Da Automatisering møtte duoen rett før jul, hadde Elvebakk nyttårsforsettene klare. De er i gang med et nytt forretningssystem som skal effektivisere arbeidsprosessene og være med å forbedre selskapets leveransedyktighet, spesielt på logistikksiden.

- Vi blir bedre rustet for vekst, samtidig som strømlinjeforming av blant annet logistikkjeden gjør at vi kan tåle en nedgang i markedet. Men vi planlegger for vekst, forteller den nye konserndirektøren.

 

Ansetter flere

 

Derfor er den nye direktøren, i likhet med de fleste i automatiseringsbransjen, på jakt etter nye hoder.

- På kort sikt tenker vi oss en håndfull nye på salgsavdelingen. Det blir hovedsakelig forretningsutviklere. De skal jobbe med nye og eksisterende kunder, forteller Elvebakk.

 

Vi spør ham om produktdivisjonen vil etablere seg andre steder enn i hovedstaden. Temaet kommer ikke overraskende på Elvebakk. Han forteller at de er åpne for å vurdere en avdeling på Vestlandet. Det viktigste blir å ta vare på arven etter forgjengeren, Arve Teie.

- Skikkelig håndtering av både eksisterende og nye kunder er alfa og omega, forklarer Elvebakk.

 

Spiller på alle strenger

 

Teie forteller at han i sin nye posisjon vil bidra til å bygge videre på plattformen som konsernet har etablert. Goodtech har vært gjennom en kraftig ekspansjon, spesielt gjennom fusjonen med svenske E&I Interessenter, for et par år siden.

- Det gir et godt grunnlag for ta store skritt videre, sier den nye markedsdirektøren.

 

Sverige utgjør en stadig viktigere del av konsernet, med rundt to tredeler av de 1400 ansatte. Totalomsetningen passerte i 2011 to milliarder kroner, og det ligger an til en økning i 2012.

 

Men Teie er opptatt av å få med alle mulighetene konglomeratet har på begge sider av kjølen. Samtidig går han med ydmykhet til oppgaven ved å løfte budskapet  om hva hele konsernet kan by på.

 

Rammeavtale med Statoil

 

Som konkurrenter trekker han fram de aller største elektro- og automatiseringsaktørene. Teie mener konsernet har en unik kombinasjon av kompetanse og gjennomføringsevne.

- Vi tror det gjør oss til en attraktiv leverandør og partner for de store industriselskapene og det offentlige, forteller han.

 

Det er selvsagt greit å være tydelig på hvilken divisjon man spiller i. Et eksempel på hvorfor konsernet stiller i elitedivisjonen, er rammeavtalen med Statoil på drift, vedlikehold, modifikasjoner og oppgraderinger av sikkerhets- og kontrollsystem (SAS).

- Vi kommer til å intensivere arbeidet med olje og gass, forklarer markedsdirektøren.

 

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå