SKIEN: Manifolden for Kirinskoye-prosjektet til Gazprom er klar for Grenland Group. Allerede 3. juli skipes den til Langesund for monteres sammen med selve bunnkonstruksjonen den skal stå på. En uke senere kommer et russisk lasteskip for å laste manifolden, bunnrammen, og en del beskyttelsesstrukturer om bord, før kursen settes nordover.
Nordøstpassasjen
For første gang skal en leveranse fra norsk offshoreindustri fraktes gjennom Nordøstpassasjen for å komme fram til sin endelig bestemmelsessted, Kirinskoye-feltet nord for Sakhalin i Okhotske havet. Turen gjennom Nordøstpassasjen er beregnet til å ta 20 dager. Normalt vi en slik transport gå vi Suez, men det vil 40 dager.
Lange avstander
Kirinskoye-feltet bygges ut med et undervanns produksjonssystem som leveres fra FMC Technologies og et landbasert prosessanlegg. Vanndypet er kun 91 meter, men området er islagt store deler av året. For å unngå at det dannes hydrater sprøytes det glykol inn i brønnstrømmen ved selve brønnhodet. Gassen som produseres ved landanlegget sendes via en 1500 kilometer lang gassrørledning til Habarovsk og derfra videre til Vladivostok før den eksporteres til Kina. Hele overvåkings og kommunikasjonssystemet for gassinfrastrukturen på Sakhalin er levert fra ABB i Bergen.
1 milliard kroner
Leveransen fra FMC består av en manifold og seks undervannsbrønner med tilhørende beskyttelsesstrukturer. Stålarbeidene og manifolden er produsert av Grenland Group i Grenland. Selve brønnhodene produseres av FMF i Dunfermline i Skottland. Kontraktssummen er på 160 millioner dollar, eller rundt regnet en milliard kroner. Dette er av de største eksportkontraktene av teknisk utstyr fra Norge til Russland noen gang.
– Hele prosjektet er levert mot en bankgaranti slik at vi er sikre på at vi får pengene våre, forteller direktør Endre Smedsrud i FMC til Industrien. Også norske finansinstitusjoner har vært inne i finansieringen av prosjektet gjennom blant annet GIEK og DNB NOR.
Kort møte
Det er ikke alt som tar lang tid i Russland. Høsten 2009 ble FMC kalt inn til et møte med Gazprom. Agendaen for møte ble ikke opplyst, men FMC´s representanter i Moskva møtte opp ved Gazproms enorme hovedkontor. Der var beskjeden: – Kan dere levere et undervanns produksjonsanlegg som leveres sommeren 2011?
Møtet var kort, 45 minutter og fristen for å svare ikke mye lenger, kun tre dager. Svaret FMC skulle komme tilbake med skulle inneholde et konsept og et prisoverslag og en tidsplan. Etter å ha arbeidet intenst kunne FMC presentere en løsning. I mars 2010 var det klart at Gazprom Dobycha, som er Gazproms selskap som arbeider på russisk kontinentalsokkel, gikk videre med prosjektet.
Raskt gjennomført
Det ble innledet forhandlinger og i april ble det inngått et letter-of-intent. De startet detaljarbeidene med prosjektet og utstyr med lang leveringstid ble bestilt. Selve kontakten ble underskrevet 30 juni 2010. Selve underskrivingen av kontrakten til tre dager og 2, juli var alt underskrevet. Nøyaktig ett år senere kan utstyret forlate Kaia på Røra og sette kursen mot feltet. – Dette er i sannhet et fast-trac prosjekt. Årsaken til at vi kan levere så raskt er rett og slett at vi her har levert vårt standard utstyr uten spesialtilpasninger til et oljeselskaps standarder, forteller pressetalsmann i FMC, Lars-Ole Bjørnsrud til Industrien.
Rekord
For Grenland Group var dette manifold nr. 150 som var levert fra anlegget ved Røra. – Dette er den største vi har levert fra dette verkstedet og den første til russisk sektor, forteller direktør for verkstedene i Grenland for Grenland Group, Anund Rønningen til Industrien. Den første manifolden som ble levert herfra var til Lufeng-feltet for Statoil i Kina.
– Vi har fortsatt mye å gjøre ved dette verkstedet. Nå skal vi i gang med Visund Sør, Cloud-prosjektet på britisk sektor og to manifolder til Ekofisk, forteller han. I alt er det 45 ansatte ved verkstedet. – Vi har en stor fordel ved en stabil arbeidsstokk som har bred erfaring med å produsere manifolder. De vet hva som skal gjøres og hva som kreves for å gjennomføre et slikt arbeid. sier han.
Fri søndag formiddag
Kirinskoye-prosjektet var allikevel noe spesielt. Det var en stor manifold med svært kort leveringsfrist. Derfor ble det kjørt tre skift, også i helgene. – Den eneste tiden som det ikke var arbeid her, var søndag formiddag. Men vi arbeidet hele påsken, forteller Rønningen.