Norske tunnelekspertise henger høyt.
Uten den norske tunnelkompetansen til Sintef Byggforsk, Norcosult og NTNU, ville neppe det internasjonalt konsulentselskapet Maunsells vunnet kontrakten om å bygge en 20 kilometer lang kloakktunnel under Hong Kong.
.png)

Lite beløp
Inntektene er ikke all verden å skryte av for Sintef Byggforsk, men prestisjen veier tungt.
- Grove overslag tilsier at det kan bli et beløp i nærheten av fem millioner kroner over de neste sju årene, opplyser Eivind Grøv, forskningsleder i undergrunnsteknologi ved SINTEF Byggforsk til Gemini .
– Anerkjennelsen av kompetansen vår er nesten like viktig som størrelsen på honoraret, understreker Grøv overfor Sintefs eget magasin.
Fire-fem år
Anleggsarbeidene begynner først i 2008/09. Tunnelen skal være ferdig i 2013.
SINTEF Byggforsk skal blant annet bidra ved planleggingen av forundersøkelsene, gi råd i prosjekteringsfasen, være med på å lage anbudsdokumentene og delta i oppfølgingen av tunnelarbeidene.
Tunnel til tre milliarder
Tunnelprosjektet i den tidligere britiske kronkolonien er stort, selv i verdensmålestokk. Totalt vil det koste over tre milliarder norske kroner å anlegge tunnelen.
Tunnelen skal bygges langs storbyens velkjente ”waterfront” og drives inn under skyskraperne på Hong Kong Island
Undersjøisk
Den nye tunnelen skal lede kloakken bort fra Hong Kong-øya og over til et gigantisk renseanlegg på Stonecutter’s Island. Ifølge Gemini innebærer det bygging av en undersjøisk tunnelstrekning på snaut fem kilometer.
– Maunsell har lagt stor vekt på å framheve at selskapet har med seg skandinavisk ekspertise på undersjøiske tunneler. Norge har en høy stjerne internasjonalt på dette området, sier Grøv.