BEVIS: Konsernsjef Terje Mjøs må bevise på nytt at EDB Ergogroup kan levere løsninger som fungerer. (Bilde: Espen Zachariassen)

Kastet ut av Sparebank 1

  • IT

Sparebank 1-alliansen utgjør med sine 17 banker og 1 million personkunder landets nest største bankforetak.

Disse bankene ble hardest rammet da systemene til EDB Ergogroup sviktet i påskeuken.

Les også: Ny datasvikt i bankene





300 mill

Nå har banken fått nok og avsluttet et såkalt strategisk utviklingssamarbeid med landets største leverandør av bankløsninger.

- Det vil si utvikling av løsninger for blant annet nettbrett og mobilbank, forklarer informasjonsdirektør Christian Brosstad hos Sparebank1 Gruppen, som leverer tjenester til de 17 bankene i alliansen.

- Vi bruker rundt 300 millioner kroner i året på slik utvikling, og EDB Ergogroup har til nå hatt det meste av disse oppdragene, sier Brosstad til Teknisk Ukeblad.





Alt sviktet

Årsaken til bruddet mellom de to er bankproblemene i påsken, da både primær- og sekundærserverne sviktet.

Les mer: Glemte å oppgradere reserveløsning

- Det har vært en rekke tilfeller før denne saken. Selskapet sliter med driftsstabilitet. Vi er opptatt av at kundesystemene skal fungere 24 timer i døgnet hele året, og det har de ikke gjort. I tillegg har det vært forsinkelser på utviklingsprosjekter. Summen av dette gjør at vi avslutter det strategiske utviklingssamarbeidet, sier informasjonsdirektøren.





Vurderer driftsavtalen

- Hva med driftsavtalen, som gjelder ut 2014?

- Det er for tidlig å si noe om det forholdet, men det er noe vi vurderer nå, sier Brosstad.

- Hva slags mulighet gir dere EDB Ergogroup til å hente seg inn igjen?

- Finanstilsynet følger dem tett, og vi håper at selskapet forbedrer seg nå. Og det er jo noen utviklingsprosjekter i gang, som de skal avslutte.





Må bygge tillit

Disse oppdragene blir dermed viktige for EDB Ergogroup.

- Vi har jo en del leveranser på drift og utvikling allerede, men Sparebank 1 har varslet at det blir et trangere nåløye for oss å komme inn på nye oppdrag. Nå må vi vise oss tilliten verdig og vise at vi kan levere løsninger som fungerer, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i en kommentar til Teknisk Ukeblad.