Kasserte litiumionebatterier er brannfarlige: – Det kan raskt bli ganske voldsomt

Stadig voksende mengder av litiumionebatterier som blir levert inn til gjenvinning utgjør en økende brannfare. Slik løser avfallsbransjen problemet med små og større branner forårsaket av batterier.

Resirkuleringsbransjen tar forholdsregler med brukte bilbatterier. Dersom de blir behandlet like røft som man har behandlet bilbatterier tidligere, kan utfallet bli dramatisk. Her illustrert ved en batteripakke fra Nissan Leaf, en av Norges mest solgte elbiler.
Resirkuleringsbransjen tar forholdsregler med brukte bilbatterier. Dersom de blir behandlet like røft som man har behandlet bilbatterier tidligere, kan utfallet bli dramatisk. Her illustrert ved en batteripakke fra Nissan Leaf, en av Norges mest solgte elbiler. (Bilde: Mario R Duran Ortiz / Creative Commons)

Stadig voksende mengder av litiumionebatterier som blir levert inn til gjenvinning utgjør en økende brannfare. Slik løser avfallsbransjen problemet med små og større branner forårsaket av batterier.

  • Industri

Siden det første kommersielle litiumionebatteriet kom på markedet i begynnelsen av 1990-tallet, har batteriformen oversvømt markedet, og er i dag fast inventar i alt fra mobiltelefoner til e-sigaretter og bilbatterier. 2019 ble til og med året da oppfinnerne bak litiumionebatteriet endelig ble hedret med Nobelprisen i kjemi.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå