Tekst: Atle Abelsen
aa@tekblad.no
I januar fant det amerikanske oppmålingselskapet C&C Technologies den tyske ubåten U-166 fra krigens dager, på 1500 meters dyp. Selskapet var i ferd med, på oppdrag for oljeselskapene BP og Shell, å kartlegge en trasé for en oljeledning med den norskutviklede undervannsfarkosten Hugin 3000 i Mexicogolfen, da de gjorde det sensasjonelle funnet.
– Vi er glade for hendelsen, og at vår undervannsfarkost har bidratt, sier produktsjef Karstein Vestgård hos Kongsberg Simrad i Horten til Teknisk Ukeblad. Bedriften markedsfører den ubemannede og autonome farkosten, som de også har utviklet i samarbeid med Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) og Statoil.
Hugin 3000 er en videreutvikling av NUI Explorer (Hugin II), som Statoil og Hydro har brukt på sokkelen siden 1997. – Men Hugin 3000 er den aller første i sitt slag som er solgt på det internasjonale markedet, understreker Vestgård.
– Vi håper dette salget og ikke minst denne hendelsen vil åpne for andre markeder, sier prosjektansvarlig og forskningsdirektør Nils Størkersen hos FFI til TU.
Søkeord: Hugin3000