– Energi, klima og miljø er mer og mer aktuelle problemstillinger både i Norge og internasjonalt, sier Sigurd Grytten til Teknisk Ukeblad.
Hyrer
PR-byrået Burson-Marstellers administrerende direktør har ansatt både Bellonas tidligere nestleder Marius Holm og Natur og Ungdoms tidligere leder Ingeborg Gjærum.
Fra før har byrået også ansatt tidligere Bellona-medarbeider Beate Nossum.
Byrået satser nå mer på energi og klima både i Norge og internasjonalt.
Les også: Fra Bellona til PR
Vil ha energibransjen
– Dette er kjernen av vår tids største utfordringer. Uansett hvordan du snur og vender på det gir dette utfordringer. Oljepris på 125 dollar fatet påvirker økonomien. Hvilke energiformer skal vi legge opp til fremover? Selskaper posisjonerer seg nå i dette bildet. Energi er en drivkraft i enhver økonomi, og energikostnader påvirker hvor godt økonomien fungerer. Denne type kompetanse er viktig. Vi bygger opp kapasitet både her og internasjonalt, sier Grytten.
– Hvilke typer kunder ønsker dere å kapre?
– Det vil være alle mulige aktører innenfor energi. Store kraftprodusenter og -forbrukere. Olje- og energiselskaper. Alt innenfor transport, inkludert teknologiutvikling. Og hele nedstrømssiden med teknologier for biodrivstoff, gass, tradisjonelle energikilder som bensin og diesel inkludert teknologi for innblanding av bio og utvikling av drivstoff med mindre partikkelutslipp. Det er et enormt spenn av selskaper som har interesser innenfor dette feltet.
Kamp om rammebetingelser
Sigurd Grytten og Burson-Marsteller har hatt en rolle i flere store politiske kamper. Grytten bistod Saab i kampanjen for at forsvaret skulle velge JAS Gripen som nytt kampfly.
Han har også sittet på Stortinget for Arbeiderpartiet og vært leder av Europabevegelsen. Nå vil han kapre kunder i energibransjen og hjelpe dem til å takle nye norske og internasjonale krav.
– Kombinasjonen av klima og energi gir mange utfordringer. Det ene er at tradisjonelle energikilder møter nye rammebetingelser. Det andre er hva som skjer når energiprisene fortsetter å stige. Dette vil åpne en rekke nye muligheter og utfordringer som krever strategisk kommunikasjon. Dette er kompliserte problemstillinger som krever kunnskap. Du må for eksempel skjønne forskjellen på energi og effekt for å jobbe med kraft, sier Grytten.
– Trenger folk
Bellonas tidligere nestleder, Marius Holm, har jobbet med klima- og energispørsmål i en årrekke og kjenner godt til hvilke rammevilkår norske bedrifter må jobbe med både i Norge og Europa.
Han tror mange i energibransjen har bruk for kompetansen hans.
– Mange norske bedrifter sitter på gode løsninger og trenger folk å diskutere med for å få gjennomslag, sier Holm.