STORSKALA: Flerfaseanlegget til Sintef på Tiller har vært sentralt i utviklingen av teknologien med flere forsøksanlegg. Bildet vider storskalasløyfen som er 1 km lang. (Bilde: SINTEF)
FKLERFASE: Gjennom de hvite rørene føres ubehandlet brønnstrøm inn til land 120 kilometer unna f brønnene på Ormen Lange-feltet. (Bilde: STATOIL)

Kandidat 8: Flerfasetransport flytter prosessanlegg på land

Flerfaseteknologi:

  • ·Frakte olje og gass i samme ledning
  • ·Gjør det mulig å flytte prosessanlegg på land
  • ·Grunnlag for å bygge opp ny industri
  • ·Ledende forskningsmiljøer i Norge

Kandidater:

SPT Group (tidligere Scandpower Petroleum Technology), Sintef og IFE.

Tidlig på 80-tallet ble store gassressurser påvist på Snøhvit-området i Barentshavet, 140 kilometer nordvest for Hammerfest. Planen var først en nedgravd rørledning over Finnmarksvidda, men det ble for kostbart. LNG-teknologi ble også vurdert, men med de daværende løsningene ble også det for dyrt.

I rørledning

Med undervannsinstallasjoner blir Snøhvit-gassen hentet opp og ført til Finnmarkskysten i rørledning. På Melkøya utenfor Hammerfest kjøles gassen ned ved hjelp av den nye teknologien og de kompakte varmevekslerne som brukes i prosessanlegget.

Utbyggingen av gassfeltet Ormen Lange er det største industrielle prosjektet som er utført i Norge. Feltet ligger 120 kilometer nordvest av Mørekysten og er et pionérprosjekt på norsk sokkel. Prosesseringen av gassen skjer på et stort anlegg på Nyhamna i Aukra kommune.

Besparelser

– Gjennom samarbeidet ble det ututviklet kunnskap og programvare som gjør det mulig å forstå hvordan hovedsakelig olje og gass, men også produsert vann, kan transporteres over lange avstander i rør, sier direktør Kjell Arne Jacobsen i Sintef Petroleumsforkning. På norsk sokkel er det oppnådd store besparelser ved å transportere olje og gass i samme rør.

Han mener at flerfaseteknologien har gjort det mulig å bygge ut små felt som ikke ville være lønnsomme dersom de måtte bygges ut med plattformer. Der en slik undervannsutbygging med flerfasetransport er mulig, sparer man milliarder av kroner på å slippe ny kostbare plattformer ved bedre utnyttelse av eksisterende infrastruktur.

– Forståelsen av hvordan gass og væske oppfører seg i en ledning over lange avstander var svært mangelfull. Den er også i dag heller ikke godt nok fortstått, men forskningen har vært svært målrettet mot de behovene man så industrielt, påpeker han.

Ny industri

Den nye kunnskapen har gjort det mulig å bygge opp en helt ny industri i Norge med betydelig eksportverdi. For videre utvikling av denne industrien forskes det fortsatt i betydelig grad for å styrke denne posisjonen.

Et eksempel på dette er det felles senter for forskerinitiert innovasjon (SFI) for flerfase flow assurance (FACE) som er et samarbeid mellom IFE, Sintef og NTNU med en varighet på åtte år og med et budsjett på ca. 240 mill. kroner.

En viktig brikke i utviklingen har vært flerfaseanlegget til Sintef på Tiller som er verdens største i sitt slag.– Kanskje er flerfaselaboratoriet mer kjent i utlandet enn i Norge, påpeker han.