NYHETER_BYGG

Kanalens ørner

Leif Haaland
28. okt. 2003 - 08:00

Denne elvekryssingen i to plan eliminerer en gedigen flaskehals i transporten mellom øst og vest og effektiviserer Tysklands godstransport enormt.

Tidligere måtte fartøyene senkes ned til Elbens vannivå, ta en milelang omvei og deretter sluses opp på nytt til Elbe-Havelkanalen.

Akvedukten ligger like ved Magdeburg. Den er over en kilometer lang og byggetiden var seks år. 228 meter er bygget fritt over Elben. Bredden er 43 meter og seilingsdybden er 4,25 meter.

Broen over kanalen veier anselige 92.000 tonn og inneholder 120.000 kubikkmeter vann.

Nye sluser gjør det mulig for fartøyer å komme seg fra den ene kanalen til den andre. Rester etter to tidligere påbegynte akvedukter over Elben måtte rives før arbeidet med den nye kom i gang i 1998.

I løpet av 6-7 år skal resten av kanaler frem til Berlin moderniseres. Moderniseringen til nå har koster rundt 18 milliarder norske kroner.

Vannveiene er like viktige i Tyskland som jernbanen. Frakten på elver og kanaler er bare tredelen av jernbanefrakten - og tidelen av det lastebilene tar, ifølge Ny Teknik. Et moderne kanalskip kan erstatte 67 store 30-tonns lastebiler og kan laste 2000 tonn.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.