Karmøy: Den siste tiden har flere eksperter på kraftmarkedet uttalt seg kritisk til havvind. Offshore vindkraft er svært kostbart, og teknologien vil tape mot billigere energiløsninger i det kommende grønne sertifikatmarkedet. Men Statoil ser nå på en løsning som kan gjøre det mulig å bygge ut offshore vindkraft i stor skala på tross av høye kostnader.
Offshore skatt
Ved å kombinere havvindkraftparker med fremtidige olje- og gassinstallasjoner offshore, kan oljeselskapene få muligheten til å utnytte de gunstige avskrivningsreglene på sokkelen.
På grunn av at selskapene betaler hele 78 prosent skatt på fortjenesten fra olje- og gass, vil faktisk staten ta nærmere 80 prosent av kostnadene ved en slik utbygging. Dette er vesentlig mer enn det er mulig å gi i støtte gjennom vanlige subsidier på grunn av EØS-reglene. En annen ting som vil bidra til lønnsomheten er at oljeprodusentene vil kunne redusere utgiftene knyttet til CO2-avgiften.
- Strømmen fra offshore vindkraft trenger ikke nødvendigvis å føres inn i markedet. De kan benyttes som et alternativ til elektrifisering fra land, sier Statoil-direktør Margareth Øvrum til Teknisk Ukeblad. Hun understreker at det fremdeles vil være nødvendig med gassturbiner som reservekraft på installasjonene.
Mislykket dåp
I dag skulle olje- og energiministeren døpe verdens første flytende havvindmølle, men høye bølger hindret Terje Riis-Johansen i å ta Statoils Hywind i nærmere øyesyn.
-Det var synd at i ikke kom nærmere, men jeg kan jo ikke klage på at det er mye vind, sier statsråden. Han tror havvind kan bli viktig for Norge.
- Dette er stort, og vi vil jobbe hardt for at Norge skal bli ledende på dette feltet.
Men han vil ikke åpne for offshore beskatning for å bedre økonomien for havvind.
-Jeg vil ikke gå inn på en diskusjon om skatt nå. Det får vi komme tilbake til, sier Riis-Johansen til Teknisk Ukeblad.
-Men du hevder at dere vil strekke dere langt for å sørge for at havvind blir bygget ut i Norge. Hvordan skal dere sikre dette?
-Grønne sertifikater vil ikke bidra til utbygging av havvind. Men vi ser på muligheten for å bidra med investeringsstøtte gjennom Enova. Og jeg er rimelig sikker på at det er flere land som ønsker å kjøpe kraft fra havvindmøller for å oppfylle sine forpliktelser som følge av EUs fornybardirektiv.
Kritisk
Leder for energi- og miljøkomiteen Gunnar Kvassheim (V) mener det er lite offensivt av Regjeringen å nøle med å åpne for offshorebeskatning av havvindkraft. - Venstre har sagt at vi vil at oljeselskapene skal produsere 10 prosent fornybar energi. Og hvis de ønsker å kombinere disse to virksomhetene, må vi selvfølgelig legge tilrette for at det kan gjøre det. Flytende havvindmøller til elektrifisering av sokkelen er svært spennende.
Stoppet av høye bølger
Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen, pressefolk og et over 50 gjester skulle delta på åpningen av Hywind i dag. Men bølgene var for høye. Den tidligere plattformsjefen Margareth Øvrum, som nå er konserndirektør teknologi og ny energi i StatoilHydro, fryktet at noen av gjestene skulle falle og skade seg i den innleide katamaranen.
Dåpen foregikk istedet innendørs på Karmøy.
Statoil har testet møllen i sommer, og den flytende vindturbinen skal begynne å produsere strøm i slutten av måneden. Testingen skal foregå i to år. Oljeselskapet håper at testene vil gi kunnskaper som fører til at Statoil og leverandørene blir i stand til å produsere billigere havvindmøller.
-Kostnadene må ned, og det kan vi få til dersom vi reduserer vekten og samtidig øker effekten på møllen. Dessuten vil masseproduksjon kunne gjøre møllene billigere, sier Øvrum.