Kan ødelegge for havvind

Flytende vindmølle Hywind
Flytende vindmølle Hywind (Bilde: Statoil)
  • Kraft

Karmøy: Den siste tiden har flere eksperter på kraftmarkedet uttalt seg kritisk til havvind. Offshore vindkraft er svært kostbart, og teknologien vil tape mot billigere energiløsninger i det kommende grønne sertifikatmarkedet. Men Statoil ser nå på en løsning som kan gjøre det mulig å bygge ut offshore vindkraft i stor skala på tross av høye kostnader.

Offshore skatt

Ved å kombinere havvindkraftparker med fremtidige olje- og gassinstallasjoner offshore, kan oljeselskapene få muligheten til å utnytte de gunstige avskrivningsreglene på sokkelen.

På grunn av at selskapene betaler hele 78 prosent skatt på fortjenesten fra olje- og gass, vil faktisk staten ta nærmere 80 prosent av kostnadene ved en slik utbygging. Dette er vesentlig mer enn det er mulig å gi i støtte gjennom vanlige subsidier på grunn av EØS-reglene. En annen ting som vil bidra til lønnsomheten er at oljeprodusentene vil kunne redusere utgiftene knyttet til CO2-avgiften.





- Strømmen fra offshore vindkraft trenger ikke nødvendigvis å føres inn i markedet. De kan benyttes som et alternativ til elektrifisering fra land, sier Statoil-direktør Margareth Øvrum til Teknisk Ukeblad. Hun understreker at det fremdeles vil være nødvendig med gassturbiner som reservekraft på installasjonene.

Mislykket dåp

I dag skulle olje- og energiministeren døpe verdens første flytende havvindmølle, men høye bølger hindret Terje Riis-Johansen i å ta Statoils Hywind i nærmere øyesyn.

-Det var synd at i ikke kom nærmere, men jeg kan jo ikke klage på at det er mye vind, sier statsråden. Han tror havvind kan bli viktig for Norge.

- Dette er stort, og vi vil jobbe hardt for at Norge skal bli ledende på dette feltet.

Men han vil ikke åpne for offshore beskatning for å bedre økonomien for havvind.

-Jeg vil ikke gå inn på en diskusjon om skatt nå. Det får vi komme tilbake til, sier Riis-Johansen til Teknisk Ukeblad.

-Men du hevder at dere vil strekke dere langt for å sørge for at havvind blir bygget ut i Norge. Hvordan skal dere sikre dette?

-Grønne sertifikater vil ikke bidra til utbygging av havvind. Men vi ser på muligheten for å bidra med investeringsstøtte gjennom Enova. Og jeg er rimelig sikker på at det er flere land som ønsker å kjøpe kraft fra havvindmøller for å oppfylle sine forpliktelser som følge av EUs fornybardirektiv.

Kritisk

Leder for energi- og miljøkomiteen Gunnar Kvassheim (V) mener det er lite offensivt av Regjeringen å nøle med å åpne for offshorebeskatning av havvindkraft. - Venstre har sagt at vi vil at oljeselskapene skal produsere 10 prosent fornybar energi. Og hvis de ønsker å kombinere disse to virksomhetene, må vi selvfølgelig legge tilrette for at det kan gjøre det. Flytende havvindmøller til elektrifisering av sokkelen er svært spennende.





Stoppet av høye bølger

Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen, pressefolk og et over 50 gjester skulle delta på åpningen av Hywind i dag. Men bølgene var for høye. Den tidligere plattformsjefen Margareth Øvrum, som nå er konserndirektør teknologi og ny energi i StatoilHydro, fryktet at noen av gjestene skulle falle og skade seg i den innleide katamaranen.

Dåpen foregikk istedet innendørs på Karmøy.

Statoil har testet møllen i sommer, og den flytende vindturbinen skal begynne å produsere strøm i slutten av måneden. Testingen skal foregå i to år. Oljeselskapet håper at testene vil gi kunnskaper som fører til at Statoil og leverandørene blir i stand til å produsere billigere havvindmøller.

-Kostnadene må ned, og det kan vi få til dersom vi reduserer vekten og samtidig øker effekten på møllen. Dessuten vil masseproduksjon kunne gjøre møllene billigere, sier Øvrum.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå