- Kan aldri bli hovedveien

  • nettarkiv

- Y-veien er et ypperlig tiltak, men den kan aldri bli hovedveien, sier Arne Solheim Kaldahl, lærer på elektrofag ved Ås videregående skole. Kaldahl er sivilingeniør, og har skrevet 19 lærebøker for elektrofag.

Kaldahl mener Y-veien er for lang hvis du starter med elever fra VGS.

- Y-veien krever også et eget studium tilpasset studentene som starter, sier Kaldahl.

- Når vi her ved skolen ser potensielle ingeniørstudenter, anbefaler vi dem å ta forkurs etter Vg2, for så å begynne på ingeniørstudiet.





Dårlig promotering

- Men ingeniørskolene er elendige til å promotere forkursene sine, sier elektrofaglærer Jens Rasmussen.

Han har opplevd at representantene fra de forskjellige ingeniørskolene på utdanningsmesser knapt vet hva forkurs er.

- Både lærere og ingeniørskoler må opplyse om mulighetene Vg2-elevene har, sier lærerne ved Ås videregående.





Ja takk, begge deler

Med tekniske allmenne fag (TAF) får elevene programfagene fra Vg1 og Vg2 delt over tre år, det samme gjelder allmennfagene til generell studiekompetanse. Deretter kan elevene selv velge om de vil søke ingeniørstudier ved for eksempel NTNU, eller ta fagbrev.

Ås videregående skole skal fra neste høst tilby TAF innenfor teknikk og industriell produksjon, produksjons- og industriteknikk. Fra før tilbyr et titall videregående skoler TAF.

- De elevene som ønsker å bruke sin yrkesfaglige utdanning som inngang til videre studier, må i dag gjennom en allmennfaglig påbygging. Dette er et tilbud preget av stor grad av avbrutt opplæring, og strykkarakter i ett eller flere fag, sier Tor-Gunnar Karterud, avdelingsleder for teknikk og industriell produksjon ved Ås videregående.