IKT

Kampen om tv-stua

14. des. 2004 - 08:01

Det brygger opp til en markedslag av uante dimensjoner. To industrier kjemper om stua di.

Og det er ikke bare i stua kampen vil stå: Du kan like gjerne plusse på hytta, bilen og håndveska di i samme slengen.

På forsvarssida har vi de tidligere såkalte brunevareprodusentene: Som Philips, Sony, og Panasonic. Angriperne kommer fra de store IT-selskapene som vi hittil har forbundet med PC-er.

TV-en er slagmarken

Selv om kampen vil føres på alle mulige dingser, er det kanskje TV-en som først og fremst blir gjenstand for det første slaget. Vi ser allerede små trefninger i form av at de nye aktørene brisker seg mot de tradisjonelle TV-leverandørene. Plutselig har både HP, Fujitsu Siemens, Dell og andre begynt å selge TV-er, eller skjermer tilkoblet tunere.

Sentralisering

Akkurat som i IT-verdenen, er det Microsoft som fører an i utfordrernes kamp om stua. De har en omfattende plan for hvordan fremtidens hjemmeunderholdning vil bli. Kanskje ikke så overraskende står PC-en i sentrum. I motsetning til den tradisjonelle PC-en, er den nye Media Edition utgaven av Windows kraftig forbedret.

Nå er ikke IT-verdenen kjent for enkle produkter, men det er ikke produsentene av forbrukerelektronikk heller. Det er ikke mange tante Olga-er og onkel Lars-er som har klart å stille inn kanalene på videoen og TV-en selv, for ikke å snakke om å stille klokka.

Microsoft har skjønt dette. Grensesnittet er virkelig enkelt og adresserer den nye mediahverdagen vi må forholde oss til. Underholdningen kommer ikke bare inn via radio, TV og video. Nå kan du også spille digital musikk og video fra en rekke ulike kilder, både fra satellitter, fra kabel, fra bakkenettet, fra PC-en og fra internett. Du kan også spille av CD-er og DVD-er og ta opp radio og TV-programmer direkte til harddisk.

Færre bokser

I den gamle verden hadde dette blitt en drøss med bokser. Nå skal PC-en gjøre alt for deg og for de andre i husstanden. For det er jo ikke sikkert at de andre vil se det samme TV-programmet som deg. De andre vil kanskje se en DVD eller høre på radio. Det kan den nye stue-PC-en håndtere, men her må den ha hjelp. Derfor finnes det noe som kalles media extenders eller mediautvidere i den nye verden. Det er små slaveenheter som henter en digital strøm over nettverket fra stue-PC-en og som leverer lyd og bilde til skjermer og høyttaler som du kobler til mediautvideren. Nettverket kan være trådløst eller det kan gå på kabel. Du bestemmer. Utvidelsesboksene drives med det forenklede operativsystemet Windows CE, mens stue-PC-en har XP under det nye grensesnittet. En stue-PC med en 3 GHz prosessor kan håndtere opptil tre utvidelsesbokser samtidig.

– Vi har meget strenge krav til alle som skal lage programvare til Media Edition, sier ?? i Microsoft. Her er vi nødt til å sikre oss at alle følger de strenge kravene til grensesnitt slik at det blir enkelt for brukeren. Det er jo ikke bare folk med IT-utdannelse som skal kunne se på TV og høre radio.

Microsoft har arbeidet med Media Edition i flere år og det kommer en nye utgave hvert år. Grunnen til at systemet ikke er lansert i de nordiske landene, er mangelen på omfattende EPG - elektronisk programguide som dekker alle kanaler i markedet. Ryktet sier at den nye 2005-utgaven av Media Edition ikke er like tett koblet til EPG-en som tidligere versjoner.

En ekstra bonus til alle som kjører Media Edition er at de kan synkronisere programinnholdet med bærbare mediaspillere. Omtrent som du bruker mp3-musikk i dag, kan du ta med deg Dagsrevyen og se programmet når det passer deg.

Desentralisering

De gamle brunevaregigantene vil nok i større grad bruke selve TV-en som navet i fremtidens hjem, men veien fremover er mer uklar. Tradisjonelt har de tent mye penger på at konsumentene har kjøpt mange ulike bokser og koblet den til TV-en. Standardene vi kjenner som VHS, CD og DVD, er blitt til etter mye krangel og biting på bakrommet. Ofte har det tatt lang tid med intens konkurranse, og ikke alltid er resultatet blitt til fordel til for forbrukerne.

For noen år siden prøvde en rekke selskaper i bransjen å lage en standard for kommunikasjon mellom ulike apparater uansett fabrikat. Det skulle gi deg mulighet til å spille av DVD-en i stua på TV-en på soverommet, men HAVI-standarden - Home Audio and Video Interconnect, kom aldri lenger enn til tegnebrettet og festtaler. Nå er toget gått og det er IT-bransjens begreper som IP, WLAN, mp3, og divx som gjelder. Til og med LCD-TV-en har sine røtter som skjerm i denne bransjen.

TV-en er viktig, men måten alle dingsene kobles sammen på, er også av stor betydning. Det er ingen tvil om at Ethernet med IP-protokollen, er vinneren her også. I fremtiden må underholdingsapparatene kunne kommunisere med hverandre på samme måte som datamaskiner har gjort i mange år.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Nye aktører

Noen av de tradisjonelle aktørene i IT-verdenen har kastet seg over de nye hjemmemulighetene med liv og lyst. Selskaper som HP og Fujitsu Siemens har for lengst begynt å kurtisere kundene med sine alternative bokser som folk kan sette under TV-en. Dette er noe de kan, men de står også overfor nye utfordringer. Støy er kanskje den viktigste. Det er ingen som aksepterer en PC med vifte- og harddisk-støy i stua selv om den blir aldri så pen. Fujitsu Siemens har derfor laget modeller som presser støytallet ned mot 20 dB, og da er det på nivå med en DVD eller VHS.

Er klar

– Vi er svært klar over den utviklingen som skjer i IT-industrien, sier Simon Poulter, kommunikasjonsdirektør i Philips divisjon for konsumentelektronikk. Vi ser at det kommer en rekke nye aktører inn på dette markedet, men det betyr ikke at vi forsvinner. Tvert imot. Folk er konservative når det gjelder TV-en de skal ha i stua. Da velger de helst et merke de kjenner og stoler på.

Men Poulter tror det blir tøffere konkurranse om alle de mindre TV-ene som folk vil ha på andre steder i huset. Her kan IT-sektoren ha sin mulighet.

Philips har neppe tenkt å la seg forbikjøre av utviklingen. Selskapet var tidlig ute med nettverksteknologi, først med kabel og så med WLAN for å spille musikk, både fra PC-er og fra internett.

– Husk at konvergens på dette området går begge veier. For ti år siden trodde mange at det var TV-en eller PC-skjermen det dreide seg om. Det kan bli begge deler. Med vår nye streamingteknologi kan du se videofilmer fra PC-en din over nettet til TV-en. For å ruste oss for denne kampen har vi en avtale med Dixon i England, som eier Elkjøp i Norge, om å bygge egne PC-er for kjeden. De kommer til å ha egen programvare som kan kommunisere med selskapets brunevareprodukter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.