NETTARKIV

Kabelbrann sendte jumbo i sjøen

24. aug. 2000 - 14:27

Da et halvfullt Boeing 747 jumbojetfly fra Trans World Airlines for drøyt fire år siden styrtet utenfor Long Island ved New York femten minutter etter avgang, var årsaken at den midtre drivstofftanken eksploderte på grunn av elektriske gnister.

Som beskrevet i Teknisk Ukeblad nr. 7/2000, kan en spesielle type kabelisolasjon begynne å brenne nærmest med lunteliknende kraft og fart, når den blir gammel nok. Årsaken er at isolasjonen blir sprø og sprekker opp slik at kablene frilegges.

Der kablene føres gjennom spant og andre metalldeler i flyet, oppstår elektrisk kontakt og gnistdannelse. Gnistene antenner det spesielle isolasjonssjiktet laget av materialet Kapton. Isolasjonen brenner raskt og med stor varme og antenner også nærliggende kabler.

TWA eksploderte

National Transportation Safety Board (NTSB) i USA har i sin sluttrapport omTWA-ulykken, pekt nettopp på brann i kabelisolasjon som den mest sannsynlige ulykkesårsaken. De sier at det begynte å brenne i en mindre kabel ved midtre kroppstank og at brannen spredte seg til en inntilliggende, større kabel som førte sterkere strøm. Da denne tok til å kortslutte, antente dens kraftige gnistregn den brennbare drivstoff-luftblandingen i tanken.

Det var drivstoffrestene i denne «tomme» tanken - sannsynligvis ikke mer en noen få titalls liter - som dannet ekstremt brennbar hydrokarbongass dels da flyet sto på bakken i brennende hete og ventet på startsignal, og senere da trykket forandret seg etter hvert som flyet klatret opp mot sin marsjhøyde.

NTSB har tidligere anmodet den føderale amerikanske flytryggingsmyndigheten Federal Aviation Agency (FAA) å pålegge flyselskapene å skifte til ikke brennbare kabler av type TKT (Teflon-Kapton-Teflon) men anmodningen er hittil ikke etterkommet. FAA's begrunnelse er at «det blir for dyrt for flyselskapene»…

SAS har for mange år siden skiftet til TKT-kabler i sine Boeing 767.

I SAS' Boeing 737 er dette ikke nødvendig da de allerede er utstyrt med TKT-kabler. Det samme gjelder Braathens 737-fly.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.