Kabel ga eksplosjon

Kabler frilegges

Teknisk Ukeblad skrev tidligere i år (7/2000) at en spesiell type kabelisolasjon kan begynne å brenne nærmest med lunteliknende kraft og fart når den blir gammel nok. Årsaken er at isolasjonen blir sprø og sprekker opp slik at kablene frilegges.

Det oppstår elektrisk kontakt og gnistdannelse der kablene føres gjennom spant og andre metalldeler i flyet. Gnistene antenner det spesielle isolasjonssjiktet som er laget av materialet kapton. Isolasjonen brenner raskt, og det oppstår sterk varmeutvikling som fører til at også nærliggende kabler antennes.

TWA eksploderte

Amerikanske National Transportation Safety Board (NTSB) har i sin sluttrapport om TWA-ulykken pekt på nettopp brann i kabelisolasjon som den mest sannsynlige ulykkesårsaken. NTSB sier at det begynte å brenne i en mindre kabel ved midtre kroppstank og at brannen spredte seg til en inntilliggende, større kabel, som førte sterkere strøm. Da den tok til å kortslutte, antente dens kraftige gnistregn den brennbare drivstoffluftblandingen i tanken.

Drivstoffrestene i denne «tomme» tanken, sannsynligvis ikke mer en noen få titalls liter, dannet ekstremt brennbar hydrokarbongass – først da flyet sto på bakken i brennende hete og ventet på startsignal – og senere da trykket forandret seg etter hvert som flyet klatret opp mot sin marsjhøyde.

Pålegg uteblir

NTSB har tidligere anmodet den føderale amerikanske flysikkerhetsmyndigheten Federal Aviation Agency (FAA) om å pålegge at flyselskapene skifter til ikke brennbare kabler av typen Teflon-Kapton-Teflon (TKT). Anmodningen er ikke etterkommet. FAAs begrunnelse er at «det blir for dyrt for flyselskapene».

SAS har for lengst skiftet til TKT-kabler i sine Boeing 767. I selskapets Boeing 737 er dette ikke nødvendig, ettersom disse maskinene allerede er utstyrt med TKT-kabler. Det samme gjelder Braathens 737-fly.