En Boeing 747-400 fra Air New Zealand vil være delvis drevet av biodrivstoff under jomfruturen i 2008. (Bilde: Wikimedia Commons)
Biodrivstoffetss frysepunkt er en av tingene Boeings teknikere tester. (Bilde: Boeing)

Jumbojet går på biodrivstoff

  • Klima

Rolls-Royce, Air New Zealand og flyprodusenten Boeing har gått sammen om et prosjekt der målet er å utvikle fly miljøvennlig drivstoff som kan brukes i kommersiell luftfart.

Første gang

I andre halvdel av 2008 skal en Boeing 747-400, som delvis er drevet av biodrivstoff, ta av fra en rullebane.

Flyet tilhører Air New Zealand, og motoren er en Rolls-Royce RB211-524 drevet av en blanding av biodrivstoff og tradisjonell jetbensin, melder danske Ingeniøren.

Ennå er det ikke klart hvilken bioblanding som brukes i motoren.

De tre andre motorene i flyet drives av vanlig jetbensin.

Utvikles

Jomfruturen vil være historiens første kommersielle flygning med biodrivstoff som drivstoff. Turen vil gå fra Auckland på New Zealand, og flyet vil fly uten passasjerer.

Grundige tester vil bli gjennomført, og flygningen vil bli nøye analysert.

Slik vil prosjektgruppa komme fram til den riktige drivstofftypen for bruk i kommersielle flygninger.

Kravene er flere: Drivstoffet skal ikke være for kostbart, det må ikke innebære endringer av flymotorene eller luftfartens infrastruktur knyttet til drivstoff.

BILDESERIE: Flyshow på Rygge

BILDESERIE: Boeing Dreamliner 787

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.