Leif Kjell Midbøe, daglig leder i Wago Norge, foran et tilsynelatende kaotisk bord med en prototyp av selskapets nye løsning for redundans. Denne ble vist på Nor-Shipping.  Foto: Joachim Seehusen
Leif Kjell Midbøe, daglig leder i Wago Norge, foran et tilsynelatende kaotisk bord med en prototyp av selskapets nye løsning for redundans. Denne ble vist på Nor-Shipping. Foto: Joachim Seehusen (Bilde: Joachim Seehusen)

Wago

Jubilant sikter seg inn mot skip og byggautomatisering

Wago tror automatisering på avanserte skip er et vekstområde. På Nor-Shipping presenterte de et nytt produkt for redundans til god pris.

Wago

Familieeid tysk selskap som startet i 1951, på et kjøkken. Wago har i dag 6700 ansatte i 30 land med hovedkontor i Minden i Tyskland­.

Omsatte i 2014 for 661 millioner euro, tilsvarende drøyt 5,9 milliarder NOK. Omsetningen økte med over 30 prosent fra 2013 til 2014.

På selskapets nettside går det frem at de satser på to hovedområder: elektriske forbindelser og automatisering.

I Norge startet Wago i 2005 med fire ansatte. I dag, ti år senere, er det 21 ansatte og daglig leder Leif Midbøe har ambisjoner om vekst.

Selskapet har økt omsetningen fra 15 millioner kroner i 2005 til 110 millioner kroner i fjor. I år venter Midbøe et fall ned mot 100 millioner. Men han presiserer at det kun er et kortvarig fall.

– Jeg har lovet at omsetningen skal bli veldig mye høyere før jeg slutter. Og jeg har ennå ti år igjen.

Tror på skipsindustrien

Deler av veksten venter han komme innen skipsindustrien. Wago Norge deltok på Nor-Shipping for sjette gang i år, og presenterte der et nytt produkt de har stor tro på. Det er et redundanssystem med to CPU-er og redundante busser. DNV ber om slike løsninger, og stadig flere skipskunder vil ha det.

– Mange leverandører har spesialtilpasset hot stand byløsninger som blir veldig dyrt. Wago har laget en løsning basert på standard hyllevare og egenutviklet programvare, det blir mye rimeligere. Vi kaller det warm backup i stedet for hot backup, og vi gleder oss til å vise det frem. Jeg tror skipsindustrien vil ha dette.

Systemet er utviklet etter ønske fra norske kunder.

Wago-lederen er sikker på at automatisering er et vekstområde for skipsindustri.

– Mens vi sitter her og snakker er det over hundre skip på beddingen i norske verft. Det er fantastisk og jeg tror det kommer til å være slik i mange år. Det er blant annet høyteknologiske kranfartøyer, Brasil alene skal ha over hundre supplybåter for sin oljeindustri.

Det skal bygges mange supplybåter, blant annet til Brasil. I tillegg til veksten i antallet venter Wago at graden av automatisering skal økes. Kleven/ HARALD M. VALDERHAU

Les: Norshipping

Oppgradering passer fint

Midbøe vil ikke høre snakk om dramatiske nedgangstider selv om oljesektoren har slått bremsene på.

– Når investeringene faller fra 230 til 190 milliarder er det lett å tegne et katastrofebilde. Men det skal altså investeres 190 milliarder, og det er på nivå med 2012. Det er ingen katastrofe.

Til oljesektoren sikter Midbøe selskapet inn mot oppgraderinger og mekaniske pakker top side, Wago har ikke produkter for subsea, og har heller ikke umiddelbare planer om å utvikle det.

– Oppgradering passer oss fint, blant annet fordi vi leverer løsninger som krever lite plass. Da Aker Solutions valgte oss som leverandør til drilling var plasshensyn en viktig faktor.

Smartgrid er et annet felt der Wago venter vekst. Midbøe peker på at det er gjort lite i Norge. Videre venter han vekst innen byggautomatisering, men som mange andre ser han skjær i sjøen.

– Byggautomatisering har en kontraktsform som gjør det vanskelig å få til optimale løsninger. Jeg mener byggautomatisering må opp i hierarkiet, i dag er det ingen som har et overordnet ansvar for byggautomatisering i nye bygg.

Først med fjær

Wago var det første selskapet som utviklet rekkeklemmer med fjær, løsningen ble patentsøkt i 1972 og innført i 1974. Patentet løp ut i 1992, da kom også Weidmüller og Phoenix Contact med fjærklemmer, forteller Midbøe.

I dag leverer de fleste både skrukoblinger og fjærklemmer. Wago leverer kun med fjær.

Midbøe forteller at han leste reportasjen i Automatisering nr. 1/15 fra Holmestrandstunnelen der Jernbaneverket forteller at de spesifiserte at det skulle være skrudde koblinger fordi de fryktet at fjærklemmer ville kunne løsne av vibrasjonene fra togene som dundrer forbi.

Les: Enestående jernbaneanlegg

– Vi har selgere verden rundt, også i Norge, som etterlyser skrukoblinger fordi de mener det vil øke salget. Men vi nekter å lage noe vi ikke tror på. Vi er overbevist om at fjærklemmer er best og bedre enn skrudde koblinger.

Ellers er installasjon et viktig område for selskapet, og Wago har lenge samarbeidet med Glamox om prefabrikkerte kabelløsninger i prosjekter. Grensesnittet inn mot armatur er nå standardisert.

– Glamox har gjort en kjempejobb internasjonalt for å få til en slik standard.

Wago gjør ingen engineering innen automatisering, men gjør noe engineering for installasjon. For automatisering samarbeider selskapet gjerne med kunder om nye løsninger.

– Hvis de ønsker en gateway som ikke er brukt før så lager vi en, men vi holder oss unna applikasjonsløsninger. Vi gjør en god del programvareutvikling også her i Norge.

Det er også blitt laget egne IO-moduler i moderhuset basert på ønsker fra det norske markedet.

Les: Sertifisert sikkerhet og pålitelighet