Tower Trike

Joda – denne enorme doningen regnes som motorsykkel. I alle fall i USA

Triken veier i underkant av fem tonn, og lastebilmotoren leverer 320 hk. Nå håper byggherren å kunne selge modellen for 159.000 dollar – eller nesten 1,4 millioner norske kroner.

Jim Gesto har bygd den nesten fem tonn tunge motorsykkelen, Tower Trike.
Jim Gesto har bygd den nesten fem tonn tunge motorsykkelen, Tower Trike. (Skjermbilde: Business Insider)

Triken veier i underkant av fem tonn, og lastebilmotoren leverer 320 hk. Nå håper byggherren å kunne selge modellen for 159.000 dollar – eller nesten 1,4 millioner norske kroner.

  • Motor

Han hadde tidligere kjørt motorsykkel, men følte seg ikke lenger komfortabel med de medfølgende risikoene på to hjul. Jim Gesto er ikke den første senioren som bygger en trike, altså en trehjulet motorsykkel som kan kjøres på B-førerkortet.

Mens de større versjonene tradisjonelt har hentet drivlinjen fra Volkswagens gamle boble, ønsket den gamle lastebilmekanikeren noe litt tøffere.

– Jeg googlet etter den største motorsykkelen som er mulig å bygge og som fremdeles kan kalles motorsykkel. Det vi kunne finne var at 4.990 kg var det som gjaldt, over det er det ikke lenger en motorsykkel. Denne veier inn på 4.944 kg, sier Gesto i klippet fra Business Insider.

Motoren, som er hentet fra en lastebil, leverer 320 hestekrefter, og til tross for den enorme vekten hevder eieren at hans Tower Trike er kvikk og holder tritt med standardbiler. Toppfarten skal være 136 km/t.

Selv om konstruksjonen kan føles litt voldsom, er konstruksjonen gjennomtenkt. Gesto har brukt fem år på å teste prototypen, og nå håper han å kunne tilby Tower Trikes til salgs. Anslått inngangspris er 159.000 dollar, noe som tilsvarer litt under 1,4 millioner norske kroner.

Artikkelen ble først publisert i NyTeknik.

Les også

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå