Jernbaneverket krever skrukoblinger der anleggene er utsatt for vibrasjoner, selv om Phoenix Contact mener vibrasjoner styrker fjærbelastede klemmer.
Jernbaneverket krever skrukoblinger der anleggene er utsatt for vibrasjoner, selv om Phoenix Contact mener vibrasjoner styrker fjærbelastede klemmer. (Bilde: Joachim Seehusen)

Jernbaneverket vil ha skruklemmer

I Holmestrandtunnelen er ikke fjærklemmer et alternativ

I tavler og skap i Holmestrandtunnelen var det utelukkende skrukoblinger på rekkeklemmene. Verken Torben Trogstad, bygge­leder for lavspent eller Anders Schulstad, byggelederassistent for lavspent, ser det som et pussig valg.

– Selv om fjærklemmer er blitt bedre, mener fortsatt de fleste at skrukobling er sikrere, sier Trogstad.

Les hovedsaken om Holmestrandtunnelen her: Enestående jernbaneanlegg

Erfaring eliminerer feilmarginen ved skruklemmer

Schulstad er enig, men forteller at yngre montører i større grad foretrekker fjærklemmer. Begge avviser at skruklemmer gir for store rom for menneskelige feil.

– Erfarne og dyktige folk gjør dette uten feil, og skrur verken for hardt eller for løst. Det er heller ikke mye tid å spare, de som kan dette jobber raskt. Dessuten er det en mindre del av jobben, sier Trogstad.

Men han legger til at det ikke har vært noe tema siden Jernbaneverket spesifiserer at de vil ha skrukoblinger for å ha god nok sikkerhet mot vibrasjoner.

Wago

Det var tyske Wago som først utviklet fjærklemmer. Leder av Wago Norge, Leif Midbøe, forteller at selskapet kun produserer fjærklmmer fordi de mener det gir best forbindelse. Selv en kunde ber spesielt om skruklemmer vil ikke Wago produsere sllike.

Begge typene tilfredsstiller kravene

Hos Phoenix Contact sier salgsingeniør for automasjon, Jon Kåre Solås, at både fjærklemmer og skruklemmer tilfredsstiller alle krav.

– Tilbakemelding fra kunder og laboratorietester viser at moderne fjærrekkeklemmer har gunstige egenskaper. De er testet og tilfredsstiller også jernbanestandarden DIN EN 50155. Selv om våre skruklemmer er utformet med vibrasjonsbestandig ReakDyn-design som låser skruen, er en fjærrekkeklemmes utforming fordelaktig da vibrasjon og strekk av lederen i seg selv låser den mer fast i klemmen, sier Solås.

Skal man følge formelle anvisninger for skrutilkobling skal det nyttes skrujern med moment. Dette er ikke et tema for fjærtilkobling og riktig moment opprettholdes gjennom hele levetiden uten fare for deformering av leder eller endehylse.

– Ut fra behov for standardisering er det mange av våre kunder som fortsatt nytter skrutilkobling, men når man gjør en teknologiendring er det fjærrekkeklemmer med direkteinnstikk som blir valgt, avslutter han.