– Det ble enklest og billigst slik, sier infosjef Dag Svinsås i Jernbaneverket til Trønder-Avisa.
30.000 liter diesel
Jernbaneverket har bestilt 5.130 betongsviller til utbedringer etter avsporinger og ras på Nordlandsbanen.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Asplan Viak går nye veier med åpne standarder og IFC 4.3
De skal fraktes fra Hønefoss til Mosjøen, en strekning på 860 kilometer. Det blir nesten 50 trailerlass, som til sammen svir av over 30.000 liter diesel, anslår Trønder-Avisa.
– Lot seg ikke gjøre
Infosjef Dag Svinsås i Jernbaneverket vedgår at dette ikke er helt i tråd med målsettingen om å få mer gods over fra vei til bane.
– Dette skulle ha gått med tog, i og med at det er vi som skal ha svillene. Men vi må leie lok med fører pluss vogner og en hjullaster. Det lot seg ikke gjøre å bruke jernbanen denne gangen, sier han.